Abstract:
مدیران فرهنگی مدیرانی هستند که به تناسب جایگاه های گوناگون شغلی در سازمان ها، عهده دار فعالیت های فرهنگی کشور هستند. اینان در سطوح راهبردی، پشتیبانی و یا اجرایی مشغول فعالیت اند. مدیران جامعة اسلامی باید تلاش کنند که با استفاده از قرآن کریم، توانایی های خود را برای ادارة سازمان ها افزایش دهند. از آموزه های قرآن کریم استفاده می شود که این مدیران باید مهارت های متعددی را دارا باشند تا بر اساس آنها، به ادارة فرهنگی جامعه بپردازند. هدف این پژوهش، شناخت مهارت های مدیران از نگاه قرآن است. روش تحقیق «تحلیلی – توصیفی» بوده و با اتکا به برداشت های تفسیری و استنباطی از کتب تفاسیر قرآن صورت گرفته است. در این تحقیق، تلاش شده است با بهره گیری از یافته های دانش مدیریت، مهارت های مدیران فرهنگی از قرآن کریم استنباط گردد. در این تحقیق، مهم ترین مهارت های مدیران فرهنگی، یعنی «هوش فرهنگی»، «تنوع فرهنگی»، «رهبری فرهنگی»، «تفکر راهبردی فرهنگی»، تحقیق و بررسی شده است.
Cultural managers are the managers who take charge of the cultural activities of the country according to the different posts they have in the organizations. They do strategic، supportive or executive activities on different levels. In order to manage the organizations، the managers of Islamic society should develop their abilities according to the holy Qur’an. Resting on the teachings of the holy Qur’an، these managers should have different skills so that they may be able to run the cultural affairs of the society. The aim of this research is to recognize the managers’ skills from a Qur’anic viewpoint. This research، which uses an ‘’analytical-descriptive’’ method، is based on the interpretive and inferential perception of the Qur’an commentaries. Making use of finding in the field of management، this paper seeks to draw out the skills of cultural managers from the holy Qur’an. This research investigates the most important skills of cultural managers، including; ‘’cultural intelligence’’، ‘’cultural variation’’، ‘’cultural leadership’’ and ‘’strategic cultural thought’’.
Machine summary:
"مدیران جامعة اسلامی برای ادارة بهتر، نیازمند کسب مهارت های فرهنگی هستند؛ زیرا بعد اساسی سازمان ها، فرهنگ است (رابینز، 1390، ص 383).
مدیران بخش های گوناگون سازمان های جامعه، نمی توانند به بهانة انجام فعالیت های خدماتی و تولیدی، از مسئولیت های فرهنگی شانه خالی کنند؛ زیرا فرهنگ همة تار و پود زندگی بشر را فراگرفته است و همة دست اندرکاران جامعه در برابر آن مسئولیت دارند.
این گروه استدلال می کنند که اگر فرهنگ از طریق هنجارها و ارزش ها، رفتار را تحت تأثیر قرار می دهد، آن گاه مدیریت هنجارها و ارزش های سازمان نیز می تواند منجر به شکل گیری رفتارهای مطلوب و فرهنگ جدید شود (هچ، 1385، ص 377).
با توجه به آنچه پیش از این بیان شد، مشخص می شود که مدیران فرهنگی مدیرانی هستند که در جایگاه های گوناگون شغلی در سازمان های کشور و در سطوح راهبری، پشتیبانی و یا اجرایی مشغول فعالیت هایی هستند که بر فرهنگ مردم تأثیرگذار است.
بر این اساس، مهارت «تنوع فرهنگی» را چنین تعریف می کنیم: «توان درک مشخصه های فرهنگی موجود در سازمان (خواه ذاتی مانند نژاد و جنس و خواه غیرذاتی مانند تجربه، درآمد) و به کارگیری آنها برای ایجاد محیط مطلوب اسلامی در سازمان».
مدیران فرهنگی باید این توانایی را داشته باشند که با افراد گوناگون در سازمان و محیط فعالیت خود در مسائل فرهنگی با زبان آنها سخن بگویند و با شناخت کامل نسبت به حوزه های فرهنگی جامعه، اقدامات خود را سامان دهند."