Abstract:
تفحص در باب احادیث مربوط به حضرت مهدی علیه السلام، در کتب عامه و نیز امامیه، واژه ای مشترک برای بیان ظهور حضرت مهدی علیه السلام به دست می دهد که از جهت مفهوم دینی، بسیار حائز اهمیت است. تعبیر بعثت که برای حضرت مهدی علیه السلام در بسیاری از احادیث نبوی در این راستا به کار رفته، دقیقا همان تعبیری است که در میان انسان ها، تنها برای فرستادگان الهی و نقبای ایشان به کار رفته است. از نکات مهم دیگر که در فرمایش پیامبر صلی الله علیه و السلام ملاحظه می شود، مبعوث شدن حضرت مهدی علیه السلام توسط خداوند و نیز قطعیت بعثت ایشان در روزگار پایانی زمین است. این ها نکاتی است که تنها با عقیده امامیه درخصوص امامان معصوم علیه السلامو آخرین آنان، حضرت مهدی و غیبت و ظهور او سازگاری دارد. بخش پایانی این مقاله، که با روش تحلیلی - وصفی انجام گرفته، ناظر به نتایجی برگرفته از روایات ائمه است که همگی به وجوه تشابه بعثت آخرین ذخیره خداوند با سایر فرستادگان الهی اشاره می کند. مقاله به بیست وسه مورد از وجوه مشترک بین بعثت پیامبران و ظهور حضرت مهدی دست پیدا کرده است.
Looking at the traditions about Imam al-Mahdi، peace be upon him، in the Sunni and Shii books one can see one common tern that is used for the appearance of Imam al-Mahdi ، peace be upon him، which has a religious significant meaning. The term “Sending” which is used for him in many Prophetic traditions is precisely the same term which is used by people only for divine Prophets and their deputies. Besides، in the speech of the Prophet، peace be upon him and his household، it is mentioned that Allah will send Imam al-Mahdi، peace be upon him، and he will be definitely sent at the end of time. These are issues which are only compatible with Shii dogmas on the Immaculate Imams، peace be upon them، and the last of them، Imam al-Mahdi and his occultation and appearance. This article which is a descriptive-analytic research finally concludes that on the basis of of traditions reported from the Imams there are many similarities between the sending of the last Imam and other divine Prophets. The article refers to 23 cases of similarity between the Imam al-Mahdi and other divine Prophets.
Machine summary:
با بررسيهاي انجام شده ، عليرغم اينکه موضوع مهدويت بـا تمـام جزئيـاتش مـورد توجه عالمان فريقين بوده و تأليفات متعددي نيز در ايـن زمينـه انجـام شـده ، تـاکنون بـه وجود واژة بعثت به طور مشترک در احاديث مربـوط بـه پيـامبران و احاديـث حضـرت مهدي (عج)توجهي نشده و هيچ گونه تحقيقي در اين زمينه صورت نگرفته است .
» او سپس چنين نقل ميکنـد: «عن النبي - قال "لو لم يبق من الدهر إلا يوم لبعث الله رجلا مـن أهـل بيتـي يملأهـا عدلا کما ملئت جورا"»؛(ابيداوود، ١٤١٠ق ، ج ٢، ص ٣١٠)؛ يعني: «اگـر از عمـر روزگـار تنها يک روز هم باقي مانده باشد، خدا حتما مردي از اهل بيت مرا مبعوث ميکند کـه او زمين را از عدل پر ميکند، همان گونه که از جور پر شده است .
در آيه اي از آيات قرآن کـريم ، سـخن از منتـي از جانـب خداونـد بـر بنـدگان خويش است که به واسطۀ بعثت رسولان الهي محقق ميشود؛ رسولي کـه تـلاوت کننـدة آيات خدا بر مردم بوده و متولي آموزش آن آيات و نيز حکمت بديشان است : «لقـد مـن الله علي المؤمنين إذ بعث فيهم رسولا من أنفسهم يتلوا عليهم آياته و يزکيهم و يعلمهم الکتـاب و الحکملإ و إن کانوا من قبل لفي ضلال مبـين »؛(آل عمـران : ١٦٤/ مشـابه ايـن آيـه در سـورة جمعه ، آيۀ دوم نيز ديده ميشود) يعني: «به يقين خداوند بر مؤمنان منت نهاد آن گـاه کـه در ميان آن ها فرستاده اي از خودشان (نه از فرشته و نه از جن ) برانگيخت کـه آيـات او را بر آن ها ميخواند و پاکشان ميگرداند و کتـاب (آسـماني) و احکـام شـريعت و معـارف عقلي به آن ها ميآموزد، و حقيقت اين است که آنـان پـيش از آن در گمراهـي آشـکاري بودند.