Abstract:
آموزش ارزش های اخلاقی همواره در نظام های آموزشی جهان ، مساله ای مهم بوده است . هر گونه شکست در عرصه چنین آموزشی ، به منزله شکست در نظام آموزشی محسوب می شود. طرح پایدیا به عنوان واکنشی در قبال افول فرهنگی و اخلاقی در نظام آموزشی غرب است که بررسی و نقد آن می تواند موجب استحکام دیدگاه نظری شود. مقاله حاضر، با روش توصیفی ـ تحلیلی ، خاستگاه تفکر فلسفی ارزش های اخلاقی ، ارتباط چنین آموزشی با اهداف ، محتوا و روش را تبیین و مورد نقد (درونی و بیرونی ) قرارداده است . با توجه به این که طرح مذکور، مبتنی بر وجه شناختی عمل بوده و در سیر آموزش و پرورش عمومی ، استدلال ورزی در باب مفاهیم اخلاقی را در کلاس های سمینار در نظر دارد، یافته های تحقیق نشان می دهد نیاز به آموزگاران مجرب در برگزاری کلاس های سمینار، ضرورت فعالیت عملی دانش آموزان جهت نیل به هدف مسوولیت پذیری و مواجه نمودن آنان با نتایج اعمال خود و ایجاد انگیزه در آن ها جهت ترک یا ادامه عمل ، همچنین نیاز به شرایطی نظیر یادگیری مبتنی بر کار در تربیت حرفه ای جهت ادراک ارزش های مرتبط با طبیعت و ارزش های انسانی و اجتماعی از جمله نقدهای درونی این طرح است . از سوی دیگر تاکید بر بعد شناختی عمل کافی نبوده و لازم است مبتنی بر مبانی دیگرعمل (اراده و میل ) برنامه درسی ای با ابعاد متنوع طراحی گردد.
Machine summary:
با توجه به این که طرح مذکور، مبتنی بر وجه شناختی عمل بوده و در سیر آموزش و پرورش عمومی ، استدلال ورزی در باب مفاهیم اخلاقی را در کلاس های سمینار در نظر دارد، یافته های تحقیق نشان می دهد نیاز به آموزگاران مجرب در برگزاری کلاس های سمینار، ضرورت فعالیت عملی دانش آموزان جهت نیل به هدف مسؤولیت پذیری و مواجه نمودن آنان با نتایج اعمال خود و ایجاد انگیزه در آن ها جهت ترک یا ادامه عمل ، همچنین نیاز به شرایطی نظیر یادگیری مبتنی بر کار در تربیت حرفه ای جهت ادراک ارزش های مرتبط با طبیعت و ارزش های انسانی و اجتماعی از جمله نقدهای درونی این طرح است .
٢ـ آموزش و پرورش عمومی در طرح پایدیا آموزش و پرورش عمومی از دیدگاه آدلر انسان گرایانه محسوب می شود، به این صورت که برای همه انسان ها قابل تعمیم است و در ضمن ، ابعاد مختلف دانش های بشری اعم از علوم انسانی و علوم تجربی و ریاضیات را در بر دارد.
در بخشی از برنامه درسی پیشنهادی آدلر، دانش آموزان مباحثاتی را به طور عقلایی با همکلاسی های خود دارند و موقعیت هایی وجود دارد که درک نادرست شاگرد از یک مطلب ، در صورت امکان توسط همکلاسی های دیگر و یا با وا داشتن شاگرد به فعالیت توسط معلم برای رسیدن به برداشت درست ، برطرف شود.