Abstract:
آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه از رسالتها و کارکردهای اصلی دانشگاه و آموزش عالی است. دستیابی به این هدف تا اندازه زیادی به عملکرد آموزشی استادان بستگی دارد. با توجه به نقش مهم و محوری استادان در کیفیت و توسعه دانش، ارزشیابی و بهبود کیفیت مستمر تدریس استادان در بیشتر کشورها از جمله ایران مورد توجه بسیار قرار گرفته است و همه ساله منابع انسانی و مادی زیادی در دانشگاهها صرف ارزشیابی آموزش توسط فراگیران میشود. در این روش، فراگیران استادان خود را در قالب مجموعهای از معیارها و رفتارها که نمایانگر تدریس موثر است، ارزیابی میکنند. از جمله عوامل مهم و اساسی در اثر بخشی نتایج این نوع ارزشیابی، میزان روایی ابزار ارزشیابی است. مقاله حاضر با هدف کمک به بهسازی ابزارهای یاد شده، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی یکی از ابزارهای ارزشیابی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد، ابزار طراحی شده متکی بر رویکرد آموزشی روشن و دقیقی نیست و حاوی گویههای مبهم و گیجکننده است؛ زیرا فعالیتهای مهم آموزشی همچون روش تدریس و روش ارزشیابی به خوبی تعریف نشده است.برای اصلاح و بهسازی کیفیت این ابزار، بهبود و افزایش آگاهی طراحان این ابزار از رویکردهای جدید یادگیری پیشنهاد شده است.
Machine summary:
"Keywords: Extra-role behavior, organizational citizenship behavior, antecedents, educational organizations, holy Quran Contents Preparatory antecedents for extra-role behavior in educational organizations from the viewpoint of holy Quran Abstract Nikoo Dialameh / Islamic learning and educational sciences group assistant professor of Imam sadiq University Mona Afzali Qadi / Educational management graduate student of college of girls Imam sadiq University The Educational Implications of ‘Shakeleh’ as a Quranic Concept on the Basis of Allamah Tabatabaee’s Approach in Al-Mizan Commentary Sakineh Salman Mahini / PhD in Philosophy of Education from TarbiatModares University Ahad Faramarz Gharamaleki / Professor from The University of Tehran The Nature and Causes of Anger, and Anger Management Methods From Islamic Scholor "Abu Zeyd Balkhi" Zohreh Mousazadeh / Islamic learning and educational sciences group assistant professor of Imam sadiq Fatemeh Molayem / Assistant professor of Arabic Language from Imam sadiq University A study of the effectiveness of secretion ceremony on the student’s mental health and happiness Fariba Dortaj / Corresponding Author: student in educational technology, Allameh Tabatabai University Zabihollah Allahi / Department of Educational Science, zahedan Branch, Islamic Azad University, PhD student in educational technology, Allame Tabatabai University A Comparative Study of Education Goals From Brezinkas Perspective and The Theoretical Premises of The Fundamental Before of The Formal General Education System of The Islamic Republic of Iran Alireza Sadeghzadeh Ghamsary / Assistant Professor, Department of Training and Educational Philosiphy, Trabit Modaress University Masomeh Ramezani / Phd Student of Training and Educational Psychology, Tehran University Reviewing The Philosophical and Psychological Bases of Humanistic Education Programs and Their Status in Islamic System Abolfazl Ghaffari / Teaching assistant at Mashhad, Ferdosi University Maliheh Rajayi / PhD Student at Mashhad, Ferdosi University Analysis of Evaloutive Instruments of Teacher's Performance Parvin Ahmadi / Associate Professor, Department of Management and Educational Planniag, Al zahra University Masoomeh Ahooee / MA in Educational Mangment Al zahra University English Abstracts Arabic Translation Biannual Journal Educational Science from Islamic Point of View Vol. 3 / Spring and Summer 2015 / No. 4 Under the direction of the research vice president Director-in-change: Imam Sadiq (P."