Abstract:
هدف این پژوهش استفاده از آرای لیوتار، و مبنا قرار دادن نظریة ارتباطی و بازی های زبـانی مـی باشد تا اصول و روش هایی به منظور بهبود ارتباط در آموزش و پرورش استخراج شود . روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است . بررسی نظریه لیوتار نشان می دهد در نظریة ارتبـاطی او، چهـار عنصر نقش اساسی دارند: فرستنده ، گیرنده ، حس و مرجـع کـه در تحقیـق حاضـر، فرسـتنده و گیرنده معلم و دانش آموز درنظر گرفته شده است ؛ حس و مرجع نیز با توجه به دوره هـای مختلـف تحصیلی متفاوت اند. بازی های زبانی لیوتار از زوایای مختلف بررسی می شود؛ از یک بعد، بازی های زبانی مربوط به مدرسه و محیط آموزشی ، خانه و اجتماع قابل بررسی اند و از بعد دیگر، بازی هـای زبانی مربوط به دروس متفاوت که در مقاطع بالاتر و تخصصی تر آشکارترند. نتایج پژوهش نشان می دهد با در نظر داشتن تئوری ارتباطی لیوتار رفتار معلمان با دانش آمـوزان در مقـاطع مختلـف تحصیلی برحسب نیازهای روانی و آموزشی دانش آموزان ، متفاوت است لذا در سال های نخستین تحصیل ، بر استفاده از عبارات ساده و موقعیت های محسوس ، توجه به احساسات و عوامل محیطی و تفاوت های موجود بین بازی های زبانی خانه و مدرسه تاکید می شـود و انـدکانـدک اسـتفاده از روش های گروهی و ارتباطات بین فردی ، توجه به بازی هـای زبـانی دروس مختلـف و حیطـه هـای تخصصی و مسائل اجتماعی در بهبود فرایند ارتباط اثرگذار می شوند.
Machine summary:
بهبود بخشیدن به فرایند ارتباط در آموزش و پرورش 1 با نظر به آرای لیوتار 2 سمانه خلیلی 3 خسرو باقری چکیده هدف این پژوهش استفاده از آرای لیوتار، و مبنا قرار دادن نظریة ارتباطی و بازی های زبـانی مـی باشد تا اصول و روش هایی به منظور بهبود ارتباط در آموزش و پرورش استخراج شود .
بررسی نظریه لیوتار نشان می دهد در نظریة ارتبـاطی او، چهـار عنصر نقش اساسی دارند: فرستنده ، گیرنده ، حس و مرجـع کـه در تحقیـق حاضـر، فرسـتنده و گیرنده معلم و دانش آموز درنظر گرفته شده است ؛ حس و مرجع نیز با توجه به دوره هـای مختلـف تحصیلی متفاوت اند.
نتایج پژوهش نشان می دهد با در نظر داشتن تئوری ارتباطی لیوتار رفتار معلمان با دانش آمـوزان در مقـاطع مختلـف تحصیلی برحسب نیازهای روانی و آموزشی دانش آموزان ، متفاوت است لذا در سال های نخستین تحصیل ، بر استفاده از عبارات ساده و موقعیت های محسوس ، توجه به احساسات و عوامل محیطی و تفاوت های موجود بین بازی های زبانی خانه و مدرسه تأکید می شـود و انـدکانـدک اسـتفاده از روش های گروهی و ارتباطات بین فردی ، توجه به بازی هـای زبـانی دروس مختلـف و حیطـه هـای تخصصی و مسائل اجتماعی در بهبود فرایند ارتباط اثرگذار می شوند.
بـه ایـن منظور، می توان اصول و روش های زیر را پیشنهاد کرد: اصل ٢: استفاده از زبان علمی متناسب با درک دانش آموزان همان طور که لیوتار در آرای خود بیان می کند، علم هم بازی زبانی با قوانین خاص خودش اسـت .