Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان دقت ادارک زمان در کودکان ADHD با کودکان عادی در شهر اهواز انجام گرفت. پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر و پسر عادی دبستانی و کودکان دارای ADHD مراجعهکننده به کلینیک درمانی بود. نمونه تحقیق شامل 26 نفر از کودکان عادی و 28 نفر از کودکان ADHD بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار سنجش پژوهش آزمون رایانهای سنجش ادراک زمان و آزمون بازتولید زمانی بود. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد بین بازتولید زمان برای فواصل کوتاهمدت و بلندمدت کودکان دارای ADHD با کودکان عادی تفاوتی وجود ندارد. ولی مشخص شد بین ضریب تغییرات بازتولید زمان برای فواصل بلندمدت در کودکان دارای ADHD با کودکان عادی تفاوت وجود دارد و ضریب تغییر پذیری برای فاصله زمانی بلندمدت در کودکان ADHD بیشتر است ولی بین ضریب تغییرات بازتولید زمان برای فواصل کوتاهمدت در کودکان دارای ADHD با کودکان عادی تفاوتی وجود ندارد.
Machine summary:
در اواخر دهه 1980 پژوهشها پیرامون ADHD بر روی الگوهای پردازش اطلاعات متمرکز شده و پژوهشگران تأکید کردند که مشکلات در ادراک زمان و پردازش زمانی در کودکان دارای این اختلال آن گونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.
در واقع کودکان - Brown - Smith, Tyler, Rogeres, Newman, & Rubia - Yang, Chan, Zou, Jing, Mai, & et al دارای ADHD به تفاوت بیشتری میان فواصل هدف و مقایسه نیاز دارند تا مدت زمانهای طولانی، متوسط و کوتاه را به طور قابل اعتماد پذیرتری تمیز دهند.
این در حالی است که بین ضریب تغییرات بازتولید زمان برای فواصل بلندمدت در کودکان دارای ADHD با کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
یافته جالب اینکه ضریب - Wittmann, & Van Wassenhove تغییرپذیری برای فاصله زمانی بلندمدت در کودکان ADHD بیشتر است ولی بین ضریب تغییرات بازتولید زمان برای فواصل کوتاهمدت در کودکان دارای ADHD با کودکان عادی تفاوتی وجود ندارد.
نکته قابل توجه این بود که کودکان مبتلا به ADHD در تکالیف برآورد زمان برای فواصل زمانی طولانی همانند گروه کنترل عمل کردهاند.
اما انحراف توجه یا توزیع توجه همیشه موجب برآورد کوتاه زمان نمیشود (عدم تفاوت در دقت - Broadway & Engle - Block, Zakay, & Hancock - Unsworth, Redick, Lakey, & Young بازتولید زمان)، گاهی آن را بسیار متغیر میسازد (بالا بودن ضریب تغییرات).
بنابراین، بالا بودن ضریب تغییرپذیری برای فاصله زمانی - cognitively controlled timing - Lewis & Miall بلندمدت (و نه کوتاه مدت) در کودکان ADHD با محتمل دانستن وجود نقص در ج حافظهکاری این کودکان با فرضیه کنترل شناختی زمان قابل توجیه است.