Abstract:
کتاب فناوری های کتابخانه ای و ارائه خدمات به کاربران، به تازگی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با همکاری انتشارات نشر کتاب منتشر شده است. نویسندگان با اتکا به تجربه و دانش خود عقیده دارند چنان چه فناوری های کتابخانه ای در چارچوب طراحی سیستمی و برنامه ریزی نظام مند معرفی و شناسایی شوند، زمینه های مناسب برای هماهنگی میان فناوری های مورداستفاده و نیازهای کاربران نهایی به حداکثر خواهدرسید. کتاب ضمن برشمردن مزیت های فناوری های اطلاعاتی و ایجاد ظرفیت های جدید برای کتابخانه ها از طریق به کارگیری آن ها، مشکلات و چالش های انتخاب، سفارش، تامین و استفاده از این فناوری ها را نیز مطرح می کند. تلاش نویسندگان کتاب این است که راه هایی پیش پای کتابخانه ها و کتابداران بگذارند تا ضمن ترغیب آن ها برای استفاده از فناوری و شیوه های مدرن ارائه خدمات کتابخانه ای و برآوردهکردن انتظارات روزافزون کاربران قرن بیست و یکم، در حد امکان بر دشواری های فناوری ها غلبه یابند و از آسیب های آن در امان بمانند. در این مقاله ضمن معرفی کتاب و بخش های آن، به برخی کاستی های آن نیز اشاره می شود.
Machine summary:
هدف تدوین و انتشار کتاب از دید نویسندگان آن (ص ١١)، معرفی فناوری های کتابخانه ای در چارچوب طراحی سیستمی و برنامه ریزی نظام مند است تا از این طریق زمینۀ هماهنگی حداکثری میان فناوری های مورد استفاده و نیازهای کاربران نهایی فراهم آید.
نویسندگان عقیده دارند از آن جا که فناوری ها از جمله منابع مهمی هستند که هم اهداف و مقاصد سازمان را تحت تأثیر قرارمی دهند و هم در دستیابی به اهداف مربوط به ارائۀ خدمات به کاربران نقش مؤثر دارند، بنابراین در برنامه ریزی باید به هم راستایی میان هدف های تعریف شده و دقیق هریک از آن ها توجه شود (آمازون ، ٢٠١٦).
در این میان ، البته رویکرد مقالۀ پژوهشی رضایی شریف آبادی و غیبی زاد (١٣٨٥) از این نظر که استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه ها را در بستر برنامۀ استراتژیک تبیین کرده اند، با رویکرد کتاب موردبررسی مشابه است ؛ به ویژه که هر دو اثر بر فناوری اطلاعات نه به عنوان هدف ، بلکه ابزاری برای دستیابی سازمان به اهداف خود، تأکید کرده اند.
درواقع از آن جا که این استاندارد مبتنی بر برنامه ریزی ، ایجاد، جاری سازی ، پایش ، بازنگری ، نگهداری و بهبود نظام مدیریت خدمات در زمینه فناوری های اطلاعاتی است ، می تواند به عنوان چارچوبی نظام مند برای ارزیابی عملکرد کتابخانه ها در زمینۀ ارائۀ خدمات مبتنی بر فناوری های اطلاعاتی استفاده شود.
com/ Library-Technology-User-Services- Professional/dp/1843346389.