Abstract:
مقالۀ پیشرو با رویکرد انسانشناسی وبا هدف فهم زیباییشناسی فرهنگی آیین نخلگردانی در ابیانه انجام شده است. بهدلیل مهاجرت جوانان از ابیانه بررسی بخش زندۀ فرهنگ به صورتی که فرهنگ گذشته نیز در آن حفظ شده باشد، تنها در موقعیتهایی چون نخلگردانی امکانپذیر است. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسشهاست که معیارهای زیباییشناسی در فرهنگ ابیانه چیست و این معیارها چگونه در آیین نخلگردانی بهکار گرفته میشوند؟ پژوهش پیشرو با روش میدانی انجام گرفته و برای گردآوری دادهها از مشاهدۀ مشارکتی، مصاحبه، فیلمبرداری، عکسبرداری و نیز از تاریخ شفاهی و اسناد تصویری- تاریخی استفاده شده است. تحلیل دادهها به شیوۀ مردمنگاری است و پس از تحلیل فرهنگی اجزای آیین، کل فرایند نخلگردانی و مفاهیم آن بررسی و مفهوم پروری شده است. براساس نتایج این پژوهش، درخشش، تناسب، تعادل و حرکت مهمترین معیارهای زیباییشناسی مردم ابیانه است. زیباییشناسی آیینی در فرهنگ ابیانه نشان میدهد آنچه در مناسک با هدف ارضای زیباییشناسی مخاطب قدسی و برای خوشنودسازی او برای دریافت قدرت و حفاظت از تبار انجام میگیرد، ابتدا زیباییشناسی خودِ کنشگران را ارضا میکند. تزیین درخشان در فرهنگ ابیانه با حیات، و جدایی از آن با حرکت بهسوی مرگ برابر است؛ بنابراین، ایجاد حیات اجتماعی و حفاظت از آن، کارکرد هنر تزیینی در جامعۀ ابیانه است.
This article aims to study the aesthetics of Nakhlgardani ritual of “Abyane” village. Because of the migration of the young people from Abyane، a collection of natives is observable only in special situations as Nakhlgardani ritual. It is in such situations that we can study the life components of this culture with regard to its historical origins. This study aims to understand cultural aesthetics of Nakhlgardani ritual. To do this، we tend to answer these questions that، what are the aesthetics standards of “Abyane” culture? How these standards in Nakhlgardani ritual are used? This research has been done in field and for data collection we have applied interview، participant observation، photography، filming، oral history and historical image documents strategies.In the theoretical framework of anthropology، after analysis cultural analysis of the ritual components، we analyzed them in the whole ritual process. As the results of this research show، the main aesthetics standards of the people of Abyane are brilliance، harmony، balance and movement. Brilliant decoration in Abyane’s culture is equal to life and the separation from this decoration is equal to death. Thus، the function of the decorative art in Abyane society is creation and protection of the social life
Machine summary:
"٢. روش شناسی پژوهش پیش رو با استفاده از شیوة مردم نگاری ٥ انجام شده است و میکوشد با تلفیق تجربۀ دست اول میدانی با بررسی و تفسیر ساختار اجتماعی و فرهنگ ( Hammersly ١ :٢٠٠٧ ,and Atkinson) ارتباط بین اندیشه ، احساس و عمل بومیان را بررسی کند (١٢ :٢٠١٠ ,Murchison)؛ بنابراین ، کوشش شده است با غوطه ورشدن در تجربۀ بومیان (٥٨ :١٩٨٣ ,Geertz) و استفاده از لایه های تفسیری که مردم ، مطلعان کلیدی یا مردم نگار، ارائه میدهند (٤ :١٩٧٣,Geertz؛٩٣٣ :٢٠٠٢,Barnard and Spencer)، «تجربۀ از دور٦» محقق با «تجربۀ از نزدیک ٧» مطلعان بومی (٥٧ :١٩٨٣,Geertz) ترکیب شود تا ضمن دریافت معنای فرهنگی نقوش زیورهای استفاده شده در نخل گردانی ابیانه ، دیدگاه زیباییشناختی مردم ابیانه نیز تا حد امکان ، درک و سپس «ترجمه » شود ( ,Morphy ٣٥ :١٩٨٩).
٣. پیشینۀ تحقیق پژوهش های انجام شده دربارة نخل گردانی در ایران - که بیشتر متمرکز بر نخل گردانی یزد است - بیش از زیباییشناسی، رویکردی معناشناختی دارد (بلوکباشی، ١٣٨٠: ٨٧-٩٣؛ ٤١٠ :٢٠٠٥ ,Chelkowski؛ ٢٠٠٣ ,Korom؛ زارع زاده ، ١٣٨٨؛ وفایی شاهی، ١٣٨٣؛ مقدم ، ١٣٨٣؛ جانب اللهی، ١٣٩١)؛ بنابراین خلأ پژوهشی در این موضوع و به ویژه نخل گردانی ابیانه همچنان احساس میشود."