Abstract:
پيشرفت هاي عصر جديد اهميت يادگيري را بيش از پيش برجسته ساخته است و اين امربيش از قبل آموزش راهبردهاي يادگيري (شناختي و فراشناختي) را مي طلبد. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعيين رابطه بين راهبردهاي شناختي و فراشناختي با رفتار اطلاعجويي اعضاي هيات علمي سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي ميباشد. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پيمايشي از نوع توصيفي است. نمونه گيري پژوهش حاضر از نوع نمونه گيري احتمالي طبقه اي است و از هر گروه از اعضاي هيات علمي كه در يك موسسه مشغول به كار هستند، نمونه اي انتخاب گرديده است. در اين پژوهش جهت گردآوري داده ها از دو پرسشنامه به شرح زير استفاده گرديد: 1. پرسشنامه راهبردهاي يادگيري و مطالعه 2. پرسشنامه رفتار اطلاع جويي يافته ها: براي بررسي رابطه بين راهبردهاي شناختي و فراشناختي با رفتار اطلاع جويي از ضريب همبستگي پيرسون استفاده مي شود. نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه ضريب همبستگي بين راهبردهاي شناختي با رفتار اطلاع جويي اعضاي هيات علمي برابر با 065/0r= مي باشد، كه با توجه به مقدار 24/0 p= مي توان گفت رابطه مثبت و معناداري وجود ندارد.بين راهبردهاي فراشناختي با رفتار اطلاع جويي اعضاي هيات علمي (128/0 r=، 02/0P=) رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. اين بدان معناست كه با افزايش راهبردهاي فراشناختي اعضاي هيات علمي، رفتار اطلاع جويي آنها نيز افزايش پيدا مي كند. بنابراين پرسش اصلي پژوهش در شاخص راهبردهاي شناختي رد مي شود اما در شاخص راهبردهاي فراشناختي تاييد مي شود. به عبارتي بين راهبردهاي شناختي با رفتار اطلاع جويي اعضاي هيات علمي رابطه معناداري وجود ندارد در حالي كه بين راهبردهاي فراشناختي و رفتار اطلاع جويي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
Machine summary:
"نتایج حاکی از آن است کـه بـین بـرون نگـری دانشـجویان (از ابعـاد شخصـیت ) و قضـاوت ربط ١، خلق اندیشه های نوین ، زمان به عنـوان عـاملی برانگیزاننـده و تـلاش بـرای جسـتجوی اطلاعات (از ابعاد رفتار اطلاع جویی) رابطه ای مثبت و معنادار وجود دارد.
نتایج این پژوهش با نتایج پـژوهش سـعید و دیگـران (١٣٨٩)؛ مبنی بـر بررسـی ارتبـاط کـاربرد راهبردهـای شـناختی، فراشـناختی و تعـاملات بـا پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشـگاه هـای مجـازی، بـا نتـایج مطالعـه ی فتـاحی (١٣٨٧)؛ مبنی بر مقایسه راهبردهـای شـناختی و فراشـناختی در نظـام یـادگیری مبـانی ICT هنرجویان دختر سال دوم هنرسـتان هـای کرمانشـاه ، بـا پـژوهش عبابـاف (١٣٨٧)؛ مبنـی بـر مقایسه راهبردهای شـناختی و فراشـناختی دانـش آمـوزان دوره متوسـطه بـه تفکیـک سـطح توانایی، رشته تحصیلی و جنسیت و ارائه پیشنهادهایی در حوزه برنامه درسی همسو بـود، بـه این صورت که راهبردهای شناختی و فراشناختی در پژوهش هـای مـذکور بـا ایجـاد انگیـزه برای پیشرفت فراگیران رابطه معنیداری دارد.
درنتیجـه بـه نظـر مـیرسـد کـه بـین راهبردهـای شـناختی و فراشناختی و رفتار اطلاع کاوی رابطه وجود دارد و با افزایش مهارت استفاده از راهبردهـای شناختی و فراشناختی، کاوش اطلاعات فرد نیز هدفمندتر میشود.
بررسی رابطه بین سبک های شناختی (کلینگر، جزئـینگـر و کلامی تصویری) با راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان دانش آموزان پسر سـال دوم متوسطه رشته علوم انسانی و علـوم تجربـی اسـتان لرسـتان منطقـه رومشـگان در سال تحصیلی ١٣٩١-١٣٩٠."