Abstract:
هدف: مميزي دانش نخستين قدمي است كه براي انجام فعاليت مديريت دانش برداشته مي شود و ميتواند نيازهاي مديريت دانش، نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهديدهاي سازمان را شناسايي كند. هدف مقاله حاضر معرفي مدل هاي مميزي دانش و پيشنهاد مدل مناسب مميزي دانش براي مراكز علمي ايران است.
روش: روش پژوهش مورد استفاده در گام هاي نخست پژوهش، روش مطالعه كتابخانهاي و در گام بعدي روش مطالعه تحليل و مدلسازي براي پيشنهاد مدل مناسب مميزي دانش در مراكز علمي ايران است.
يافته ها: مدل هاي متعددي براي مميزي دانشي سازمان ها مورد استفاده قرار گيرند. از جمله مهم ترين مدل هاي موجود مي توان به مدل هاي مميزي دانش هيلتون، آلبرث، پرز سولترو و ديگران، وو و لي، و گاناسان و دوراي دومينيك اشاره كرد. نتيجه گيري: مدلي 6 مرحلهاي به شرح زير مي تواند براي مميزي دانش سازمان هاي علمي ايران مورد استفاده قرار گيرد. ابتدا تيم مميزي دانش تشكيل مي شود. 1) سپسعناصر استراتژيك و ساختاري شناسايي مي شود، و با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده وضعيت دانشي سازمان ارزيابي مي گردد و 2) سپس نيازهاي دانشي، 3) جريان هاي دانشي، و 4) موجودي دانشي به دست مي آيد و 5) اطلاعات به دست آمده در قالب نقشه دانشي ارائه مي شود. 6) نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهديدهاي مراكز علمي شناسايي مي شود و براي رفع آنها پيشنهادهايي به تيم مميزي دانش ارائه مي شود.
Machine summary:
"بررسیهای انجام شده در پژوهش های خارج از کشور نشان میدهد کـه ممیـزی دانـش اهمیـت زیـادی در پیـاده سـازی موفقیـت آمیـز مـدیریت دانـش در سـازمان دارد؛ بنـابراین پیاده سازی ممیزی دانش با استفاده از مدل مناسب بـا سـازمان هـای داخلـی از اولویـت هـای اصلی این امر محسوب میشود.
1. Wang, Xiao از مزایای این مدل میتوان بـه شناسـایی فرآینـدهای اصـلی سـازمانی ، تعیـین معیارهـای اندازه گیری ، شناسایی داراییهای با ارزش سازمان ، پیشنهاد تکرار مدل بـه صـورت دوره ای برای بهبود مدیریت دانش ، داشتن روش شناسی مفصلی برای پیاده سـازی مـدل در سـازمان ، استفاده از این مدل در طراحی بسیاری از مدل های خوب موجود در حوزه ممیـزی دانـش و نظایر آن اشاره کرد.
شناسـایی نیازهـای دانشـی سـازمان بـرای شناسایی اینکه افراد، گروه ها و فرآیندهای سازمانی چـه دانشـی دارنـد و چـه دانشـی بـرای دستیابی به اهداف نیاز دارند استفاده میشـود، شناسـایی جریـان هـای دانشـی سـازمان بـرای شناسایی اینکه افراد چگونه دانش را به دست می آورند و چگونـه بـه اشـتراک مـی گذارنـد انجام میگیرد و شناسایی موجودی دانشی سازمان به منظور مکان یابی و شناسایی دارایـیهـا و منابع دانشی کل سازمان استفاده میشود، سپس در مرحله بعد به مشاهده پرداخته میشـود و وجود زیرساخت های لازم برای انتقـال دانـش در سـازمان ، امکانـات ، زمـان ، تجهیـزات و افرادی که برای رسیدن به اهداف موردنیاز است موردبررسی قـرار مـیگیـرد تـا در مرحلـه نهایی در صورت کمبود آن ها به فراهم آوری آن ها اقدام شود."