Abstract:
ساختارگرایی، مطالعة دقیق یک اثر و کشف چارچوب حاکم بر آن است که هدف از آن، یافتن واحدهای یک اثر و کشف ارتباط بین آنهاست. ساختارگرایان تمام پدیدهها و رخدادهای عالم را دارای ساختارهای مشخص میدانند و بر همین اساس به بررسی این ساختارها و اجزای تشکیلدهندة آنها و ارتباط این اجزاء با یکدیگر میپردازند. در ادبیات، ساختارگرایی عبارت از تحقیق در ساختارهای آثار ادبی و شناخت انواع این آثار است. این تحقیق هم دربارة ادبیات به عنوان یک کل و هم یک نوع ادبی و سرانجام یک اثر ادبی میتواند باشد. امروزه با گسترش مباحث جدید ادبی و انطباق علمی آن با متون کهن و جدید، کشف روابط اجزاء، عناصر و تحلیل ساختارگرایانة یک اثر ادبی بر اهمیت آن افزوده و تحلیل اندیشههای خالق آن را عینیتر و ملموستر ساخته است. در زمره نمونههای منثور و در خور تعمّق متون دیریاب ادب فارسی، نفثهالمصدور زیدری نسوی منشی دربار سلطان جلالالدین منکبرنی، آخرین پادشاه سلسله خوارزمشاهیان است. این کتاب سوای اهمیّت تاریخی به دلیل صحنهپردازیهای دقیق مؤلف در باب حملة خانمانسوز مغول و شیوة روایی حوادث جانکاه آن که به شیوة نقل داستانهای نوین ماننده است، اثری متفاوت و ارزشمند و از منظر عناصر متشکلة یک داستان قابلتحلیل با الگوهای ساختارگرایی است. پژوهش حاضر درصدد است ضمن ترسیم ابعاد زیباشناختی و موسیقی سیّال نفثهالمصدور به عنوان یک اثر متکلّف اما پرمعنا، به واکاوی ساختاری آن بپردازد.
Studying literary art has two types of problems. 1st the problems which are related to its primary material specified in usage of speech and word. The second are the problems related to the principles of structuring such art (Todorov, 2007: 127). The structuralism is a theory making recognition of the phenomena dependent to rules and models which create their fundamental structure. In the literature, structuralism includes searching in the structure of literary works and differentiating literary genres and analyzing a work into its components. One of the literary genres analyzed in structuralism school is the story. The story is “stating a line of events ordered according to time sequence” (Forster, 2006: 118) and owns components and elements which are assessed in the structural analysis of these elements, their relationship with each other and the whole story. It seems that although Nafast-ol-Masdoor includes historical issues and real events of the author’s time in some way it has formative components and elements of the story and is analyzable through structuralism models. According to the mentioned models in the structuralism of Nafast-ol-Masdoor and also based on sequence and order of the events brought in the text it can be perceived that designing the book is according to an organized order which can be called as “chronological time”. The other point is that Nafasat-ol-Masdoor is composed of six sequential series which are themselves divided by multiple equilibriums and issues. These six series have followed each other like a change. Therefore the following sequence is drawn from a story design according to the mentioned series:
Equilibrium ……>losing equilibrium….> equilibrium
The other conclusion is that the book is more the arena of the struggle of the editor and protagonist of this historical and social story. The struggles of the story are more physical ones; however, in most of the cases mental-physical struggles are seen simultaneously. Nafasat-Ol-Masdoor is worth thinking in two traditional (such as music) and modern aesthetics (such as using Persian and Arabic proverbs, words dance, goodness of the beginning, twist, and developing vocabulary and describing which itself includes situation description, characters, accidents and events description) and has many instances and the author’s insistence regarding being synthetic and stilted work, has itself caused creation of music types in his book and made his work rhythmic and full of melodious and exhilarating beauties.
Machine summary:
"این شش نقش عبارت اند از: شناسنده / موضوع شناسایی فرستنده / گیرنده کمک کننده / مخالف (سلدن ، ١٠٨: ١٣٧٢؛ احمدی، ١٦٣: ١٣٨٥) بر طبق الگوی یادشده میتوان دسته بندی زیر را ارائه داد: شهاب الدین محمد زیدری (شناسنده ) / انجام مأموریت های محوله (موضوع شناسایی ) رضایت ، همراهی و مجاورت سلطان (فرستنده ) / سلطان جلال الدین (گیرنده ) پادشاه اربیل (کمک کننده ) / جمال علی عراقی (مخالف ) نجم الدین احمد ملک مسعود آمدی ملک مظفر لشکر تاتار علاوه بر الگوها و نظریات مذکور، طرح کتاب داستانی-تاریخی نفثه المصدور را از نوعی دیگر نیز میتوان بررسی کرد که در نوع خود قابل ذکر است (ذوالفقاری، ١٣٨٦: ٥٥): وضعیت اولیه : زیدری در خدمت سلطان به سر میبرد."