Abstract:
یکی از حیاتی ترین موضوعات جامعة بشری از آغاز تاکنون ، مسئلة هویت بوده است . یکی از عرصه هایی که مفهوم هویت به شدت در آن مطرح می شود، حوزة تعلیم و تربیت است . در هر دوره ای ، مت̂Hثر از شرایط و ویژگـی هـای بـافتی جوامـع و اعصار، هویت ، مفهوم ویژه ای یافته است . تلاش نگارندگان بر این است که اقدام به بازتعریف تعلیم و تربیـت و مضـامین کلیدی آن بر مبنای مفهوم پدیدارشناختی هویت کنند. سوال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه ، تعلیم و تربیت و عناصر آن بر مبنای مفهوم پدیدارشناختی هویتی چگونه تعریف می شوند؟ این پژوهش ، از اشکال پژوهش های فلسفی و با روش تحلیلی -استنتاجی انجام شده است . نتایج نشان می دهد، ایده های تعلیم و تربیـت ، تربیـت معلـم ، معلـم ، فراگیـر و سـایر مضامین تربیتی تنها از یک بعد خاص تعریف نمی شوند، بلکه باید همانند مسیر هویت یابی ، در چندین جهت مختلـف ، بـه طور همزمان تعریف شوند. فعالیت های یاددهی و مفهوم یادگیری ، مضامینی چند بعدی هستند. یادگیری ، پدیـده ای چنـد بعدی است که با طلوع هویت در فرد متولد می شود و از این رو، مترادف با هویت یابی یا تشـخص فـردی اسـت . در ایـن معنی ، زمینه های یادگیری ، همان زمینه های هویتی است .
Machine summary:
"پژوهش های تربیتی شماره ٣٠- بهار و تابستان ٩٤ / جدول ١- مؤلفه های هویتی مؤلفة اصلی مؤلفه های مرتبط ارتباط پذیرش ، پیوند، تعهد آگاهی ادراک شخصی ، معنی داری ارزش مندی ت̂Hییدپذیری وحدت هماهنگی ، کلیت ، جهت مندی ، طرح مندی ثبات تداوم نشان مندی انعکاس ، تمایز، دل مشغولی اقتدار برجستگی ، کارایی تجربه - معنی ، مؤلفه های فوق را می توان در هشت مجموعـه ، دسـته بنـدی کـرد کـه در جـدول شماره ١ قابل مشاهده است : چنانچه دو مرحلة اول از فرایند هویت یابی بـه گونـة مطلـوبی طـی شـود و معیارهـای مربوط به هر یک از مؤلفه های هویتی نیز برای فرد محقق شود، فرد وارد مرحلة استقرار هویتی می گردد.
تعلـیم و تربیـت ، بـه واسـطة مشخصه ها و ویژگی های منحصر به فردی که در جریان ارتباط بـا زمینـه هـای هـویتی پژوهش های تربیتی شماره ٣٠- بهار و تابستان ٩٤ / کسب کرده و وجه تمایز آن از سایر نظام های تعلیم و تربیت است ، بـه یـک احسـاس از هویت خویش دست می یابد.
زمـانی پژوهش های تربیتی شماره ٣٠- بهار و تابستان ٩٤ / تعلیم و تربیت در ارتباط با هویت فراگیران ، به هدف خود که همانا ایجاد جریان های پویا و مستحکم هویتی است ، دست می یابد که همة بخـش هـا و عناصـر فعـال و مضـامین مربوط به آن ، چنین مسیری را که خود نظام تعلیم و تربیت پیموده اسـت ، طـی کـرده و نهایتا به یک هویت مشخص و پایدار دست یافته باشد."