Abstract:
مقاله حاضر به یک جنبش نوپدید دینی با نام فالون دافا میپردازد. خاستگاه آن «چین» است و در مدت نسبتا کوتاهی ظرفدارانی را در سظح جهان جلب کرده است. شعار اصلی این جنبش «جن، شن، رن» یعنی حقیقت، نیکخواهی و بردباری است و در بودیسم و تائوئیسم ریشه دارد؛ اما در عین حال، خود را کاملتر از آنها میداند.
به عقیده «لی هنگ جی» رهبر این جنبش، تائوئیسم به دنبال تزکیه بدن و بودیسم به دنبال تزکیه ذهن است؛ اما فالون دافا بر هر دو نوع تزکیه تاکید دارد و برای انجام آنها 5 تمرین را ارائه میدهد که 4 مورد آن به صورت حرکتی و یک مورد آن به صورت مدیتیشن است. به ظور کلی، مقاله حاضر، چهار بخش عمده دارد. در بخش مقدماتی، نخست تعریفی از جنبش ارائه شده است. در بخش دوم، علل وقوع جنبشهای دینی از منظر جامعهشناختی مظرح شده است. در بخش سوم، اصول عقیدتی آن و بنیانهایش مظمح نظر قرار گرفته و نهایتا در بخش پایانی، این جنبش به گونهای نشانهشناسانه نقد و بررسی شده است.
Machine summary:
بـه عقیده «لی هنگ جی» رهبر این جنبش ، تائوئیسم به دنبال تزکیه بدن و بودیسم به دنبـال تزکیه ذهن است ؛ اما فالون دافا بر هر دو نـوع تزکیـه تأکیـد دارد و بـرای انجـام آنهـا ٥ تمرین را ارائه میدهد که ٤ مورد آن به صورت حرکتی و یـک مـورد آن بـه صـورت مدیتیشن است .
فالون دافا، بودیسم ، تائوئیسم ، حقیقت ، نیکخواهی، بردباری مقدمه جنبش ، یکی از انواع رفتار جمعی است کـه بـه شـکل هـای گونـاگون در جامعـه تجلی مییابد.
ریشـه آنها در اومانیسم است و رهبران این جنبش ها در تلاش اند تا انسان را از نیـروی درونـی خویش آگاه سازند و به او یـادآور شـوند کـه فراتـر از یـک موجـود جسـمانی صـرف است و با اتکا به انرژی درونی خویش و با تقویت جسم و روح خویش قـادر اسـت در عالم صغیر و کبیر دگرگونی ایجاد کند.
به عقیدة لی هنگجی، هم روش های رایج تزکیـه ذهـن و هم روش های تزکیه جسم نادرست اسـت و ایـن دو در فـالون دافـا بـه طـور متفـاوتی تعریف شده است و انجام میگیرد.
به این ترتیب با ابداع فالون و قرار دادن آن در بدن تزکیه کنندگان ، راه تازه ای بـه سوی آسمان ها باز شده و فالون دافا به صورت یک روش بینظیـر بـرای نجـات بشـر و سرآمد تمام تعالیم معنوی تاریخ بشری در روزگار شقاوت و پلیدی ظهور کرده اسـت .