Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی سطح سواد بدنی دانشآموزان هشت تا دوازدهساله بود. روش پژوهش توصیفی و به لحاظ نحوه گردآوری دادهها زمینهیابی و میدانی میباشد. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان پایه دوم تا ششم ابتدایی شهر تهران تشکیل دادند. در این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای – چندمرحلهای استفاده شد و تعداد 284 دانشآموز از میانهشت مدرسه، حاضر به شرکت در این مطالعه شدند. از ابزار سواد بدنی که شامل چهار مقیاسِ شایستگی جسمانی، فعالیت حرکتی روزانه، انگیزش و اعتمادبهنفس، دانش و درک است، استفاده شد. نتایج، سطح سواد بدنی دانشآموزان را وضعیتِ ضعیف و ابتدایی نشان داد و مشخص شد که رابطه و تفاوت معناداری میان نمرات سواد بدنی با جنسیت، سن و شاخص توده بدنی وجود دارد؛ بهطوریکه گروه پسران از سواد بدنی بالاتری برخوردار بودند. با افزایش سن سطح سواد بدنی بهبود یافت که البته این بهبود در مرحله گذر از دوره کودکی پایانی به دوره نوجوانی، کمتر بود. همچنین گروه دانشآموزان با شاخص توده بدنی چاق و اضافهوزن از سواد بدنی کمتری نسبت به دانشآموزان با شاخص توده بدنی متناسب برخوردار بودند. درنتیجه بررسیهای انجامشده مشخص شد که دانشآموزان هشت تا دوازدهساله از سطح سواد بدنی قابل قبولی برخوردار نیستند که این مطلب بیانگر آن است که دانشآموزان پایه دوم تا ششم ابتدایی از داشتن سبک زندگی فعال و سالم فاصلهدارند و در صورت جدی نگرفتن این مسئله ممکن است سلامت این قشر از جامعه را با خطرهای متفاوت جسمی، روانی و حرکتی در آینده روبهرو کند.
The aim of this study was to examine the level of physical literacy for 8-12 years students. The method was descriptive with field studies. The sample included all second to sixth grades in Tehran. 284 students in 8 elementary schools were selected by multistage cluster sampling. Physical Literacy Test with 4 domains of Physical competence, Daily physical activity, Motivation and self-confidence, and Knowledge and understanding was used to collect data. The results showed the low level of physical literacy for students. It was also found that there is a significant difference between the scores of physical literacy with gender, age and body mass index, so that The boys' group had higher physical literacy and As the age increased, the level of physical literacy improved, which was less than the period from the terminal Childhood to adolescence, In addition the students with obesity and overweight BMI had fewer physical literacy than those with a recommended BMI. As a result of the studies, it was found that 8-12 years students do not have an acceptable level of physical literacy. This suggests that second-grade students up to the sixth grade have an active lifestyle and consequently they are far from the active and healthy life style. And if not taking this seriously, this group's health from a society may come with different physical, emotional, psychological and motor health risks in the future
Machine summary:
سواد بدنی میتواند از طریق استفاده از تعالیم و تربیتهایی ویژه و اتّخاذ شیوههای جدید تفکّر، الگوهای واقعگرایانهتری از قدرت بدنی و فعالیت بدنی را برای جمعیتی وسیعتر نوید دهد و Dietz Faith, Berman, Heo, Pietrobelli, Gallagher, Epstein & Allison Longmuir, Alpous, Hamer, Pohl & Lougheed, Payne & Isaacs Physical Literacy برای تکتک افراد فراهم آورد تا به شرکتکنندههایی فعال و باانگیزه در اینگونه فعالیتها تبدیل شوند (وایتهد1 1 ، 2010).
ث) به علاوه آنها این توانایی را خواهند داشت که شرایط ضروری تأثیرگذار بر اثربخشی عملکرد حرکتی خو Whitehead Embodiment Longmuir, Boyer, Lloyd, Yang, Boiarskaia, Zhu & Tremblay بشناسند و آن را بیان کنند و به ادراک اصول سلامت جسمی با توجه به ابعادی نظیر ورزش، خواب و تغذیه بپردازند (وایتهد، 2010).
لذا پژوهش حاضر با بررسی سطح سواد بدنی دانش آموزان 8 تا 12 ساله و با هدف تعیین میزان سواد بدنی این قشر ویژه از کودکان ایران انجام میگیرد تا مشخص شود که سبک زندگی فعال و سواد بدنی دانش آموزان ایرانی چگونه است و آیا این سطح بهدستآمده برای کودکان جامعه ایرانی مطلوب و مناسب است؟ یا خیر؛ مسلماً تا به امروز م Giblin, Collins & Button Longmuir Ennis Ejedafiru پژوهشی به مانند مطالعه حاضر در ایران که به بررسی سواد بدنی کودکان 8 تا 12 پرداخته باشد، انجام نشده است.