Abstract:
در حقوق کیفری اسلام و ایران ، مجازات قتل عـمد، با احراز شرایطی خاص ، قصاص بوده و یکی از این شرایط ، تساوی قاتل و مقتول در دین میباشد. قاعده کلی این است که ادنی از نظر دین در برابر اعلی از نظر دین قصاص میشود ولی اعلی در برابر ادنی قابل قصاص نیست . تساوی در دین نیز امکان قصاص را فراهم میآورد. این اصل و قاعده مورد قبول تمام مذاهب اسلامی قرار نگرفته و حنفیها آن را ضروری نمیدانند و قایل به تساوی مسلمان و غیر مسلمان در مصونیت جانی هستند. به علاوه گاهی تغییر دین نیز ممکن است امکان اجرای قصاص را تحت تاثیر قرار دهـد. قانون گذار ایرانی، باتوجه به یک سری دلایل قابل درک، در باب قتل غیر مسلمان در بسیاری از شقوق ، راه سکوت را برگزیده است که باتوجه به نظام حقوقی این کشور در چنین مواردی باید حکم مساله را با مراجعه به فقه اسلام یافت که خود این مراجعه واجد مشکلات و ابهامات میباشد که مورد بررسی قرار میگیرد.
Machine summary:
"» (شوری، ٤٠) روش شناسی تحقیق در این مقاله که جنبه نظری – کاربردی دارد، روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و تجزیه و تحلیل داده ها به شیوه استقرایی - استنباطی بوده و از طریق منابع کتابخانه ای، اسنادی و از طریق فیش برداری و هم چنین استفاده از بانک های اطلاعاتی کتاب - های حقوقی منتشر شده و مقالات و پایاننامه های مربوطه مباحث مربوط به مجازات مسلمان و غیرمسلمان در قتل های عمد، به طور کلی، و صورت های مختلف آن ، به شکل خاص ، گردآوری و با مقایسه دیدگاه های مختلف فقها و حقوق دانان و نظر قانون - گذار و هم چنین نگاهیبه رویه جاری در حقوق داخلی کشورمان در حد توان و در صورت امکان طرح مصادیق ، حدود و ثغور اجرای مجازات قصاص در قلمرو حقوق کیفری کشور عزیزمان ایران تحلیل و با نتیجه گیری بحث ، نقایص و کمبودهای قانونگذاری و چالش های پیش رو در مرحله عمل اشاره خواهد شد.
» با تفاصیل فوق میتوان اشکال ذیل را برشمرد: الف - قتل غیرمسلمان توسط غیرمسلمان هرچند گفته میشود که از نظر اسلام کفر همه ملتی واحد محسوب میشوند و کفار همه در یک ردیف قرار دارند و هیچ کدام را ترجیحی بر دیگری نیست اما با توجه بـه توضیحاتی که در بخش های پیشین داده شد، باید گفت در فقه اهل تشیع ، تنها غیرمسلمانان پیرو یکی از سه ادیان آسمانی مسیحیت ، یهودیت و زرتشتی دارای حقوق درنظر گرفته شده برای ذمیان میباشند و باقی غیرمسلمانان ، دارای چنین حـقی نمیباشند."