Abstract:
اهمیت نقش و جایگاه شبکههای استانی در تأمین بخشی از محتوای عرضه شده به مخاطبان و تأکید براستفاده از ظرفیتهای شبکههای استانی در حفظ و اشاعه فرهنگ بومی در اسناد راهبردی و بالا دستی صدا و سیما نظیر سند افقرسانه، موجب شد تا چگونگی استفاده از خبرهای استانی در بخشهای خبری 21 شبکه یک (سراسری) وجامجم1 (برون مرزی) به عنوان کاملترین بخشهای خبری مشروح در این دو شبکه، مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. هدف این پژوهش مشخصنمودن سهم و چگونگی استفاده از خبرهای استانی در بخشهای خبری شبکههای با پخش سراسری و برونمرزی است. به این منظور از نظریه دروازهبانی و الگوی پیشنهادی پیتر بالانتین استفاده شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است و جامعه آماری آن شامل تمامی اخبار استانی پخششده از بخشهای مشروح ساعت 21 شبکه یک سیما و ساعت 24 شبکه جام جم1 در شش ماهه اول سال 1392 است. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی دو مرحلهای، یک ماه آماری از این جامعه آماری انتخاب شد. بر اساس یافتههای تحقیق شبکه یک حدود دو برابر بخش خبری 24 شبکه جام جم1 از خبرهای استانی استفاده میکند. نتایج پژوهش نشان داد که حدود دو سوم (64%) از خبرهای استانی استفاده شده در بخش خبری 21 شبکه یک، خاستگاه محلی با کاربرد فرامحلی (ملی و فراملی) و حدود یک سوم (36%) از این خبرها، خاستگاه فرامحلی با کاربرد فرامحلی داشتند. در بخش خبری 24 شبکه جام جم1، حدود نیمی از خبرهای استانی (53%) خاستگاه محلی با کاربرد محلی و حدود نیمی از آنها (47%)، خاستگاه فرامحلی با کاربرد فرامحلی داشتند. در هیچ یک از این دو بخش خبری خبرهای محلی و یا فرامحلی با کاربرد محلی مشاهده نشد.
Machine summary:
پوشش خبرهای استانی (محلی ) در اخبار شبکه های یک و جام جم ١ بر اساس مدل پیتر بالانتین دکتر اکبر نصراللهی * زین العابدین مختاریان چکیده اهمیت نقش و جایگاه شبکه های استانی در تأمین بخشی از محتوای عرضـه شـده بـه مخاطبـان و تأکیـد براستفاده از ظرفیت های شبکه های استانی در حفظ و اشاعه فرهنگ بومی در اسناد راهبردی و بالا دستی صدا و سیما نظیر سند افق رسانه ، موجب شد تا چگونگی استفاده از خبرهای استانی در بخشهای خبری ٢١ شبکه یک (سراسری) وجام جم ١ (برون مرزی) به عنوان کامل ترین بخش های خبری مشروح در این دو شبکه ، مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.
روش مورد استفاده در این پژوهش ، تحلیل محتوا است و جامعه آماری آن شامل تمامی اخبار استانی پخش شده از بخش های مشروح سـاعت ٢١ شبکه یک سیما و ساعت ٢٤ شبکه جام جم ١ در شش ماهه اول سال ١٣٩٢ است .
اهداف پژوهش این پژوهش در پی آن است که مشخص سازد بـین صـدها خبـر تولیـدی روزانـه در مراکز استان ها، چه میزان از آنها، با چه ویژگیهایی و با چـه مـلاک هـا و معیارهـایی در شبکه های ملی و بین المللی،گزینش (دروازه بانی) و پخش میشوند و مطـابق بـا مـدل پیتـر بالانتین ، اخبار استانی پخش شده در شبکه های سراسری و برون مرزی سازمان صـد وسـیمای جمهوری اسلامی ایران دارای چه بیانی (از محلی تا جهـانی) و چـه کـاربردی (از محلـی تـا جهانی) هستند.