Abstract:
در این مقاله، الگویی برای فعالیت تشکلهای دانشجویی بهمنظور نیل به اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی ایران ارائه شده است؛ لذا هدف مقاله طراحی الگوی مطلوب برای عملکرد تشکلهای دانشجویی است. نوع تحقیق کیفی بوده و روش تحلیل دادهها استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد میباشد. بدین منظور تمامی سخنرانیهای مربوط به مقام معظم رهبری از آغاز دوران رهبری ایشان تا آخر مردادماه ۱۳۹۵٫ مورد مطالعه قرار گرفته و مفاهیمی که مرتبط با موضوع موردنظر میباشد، جمعآوری شده است؛ سپس در ادامه از طریق کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی، الگویی از فعالیتهای موردنظر ایشان برای تشکلهای دانشجویی طراحی شده است. بررسی بیانات مقام معظم رهبری منجر به استخراج 228 مضمون، 78 مفهوم، 31 مقوله فرعی شد که درنهایت در قالب 13 مقوله اصلی جای گرفت. نتایج به دست آمده از تحلیل داده و کدگذاری انجام گرفته در قالب 6 دسته بهصورت مقوله محوری (خاصیت تحرک، تربیت و تعالی بخشی تشکیلات)، مقوله علی یا زمینهساز (توجه به بعد اندیشهای و نظری در تشکیلات و عرصههای فعالیت تشکیلات)، مقوله واسطهای (خودباوری و همافزایی تشکلها)، مقوله محیطی (روحیه نظم و قانون مداری و ویژگیهای روحی و اخلاقی حاکم بر تشکل و روحیه مطالبه گری همراه باانصاف و عوامل اثرگذار خارجی)، مقوله راهبردی (چارچوب اندیشهای و تحلیلی صحیح و آرمانخواهی؛ عامل تحرک تشکیلات)، مقوله پیامدی (شناخت نیازهای کشور، مسئولیتپذیری و اثرگذاری، توجه به عرصه پیکار با باطل و دفاع از ارزشها در مقابل دشمنان و اثرگذاری بر افراد خارج از مجموعه) دستهبندی شده است.
Machine summary:
"جدول ٥- استخراج مقوله های اصلی از مقوله های فرعی کد مقوله مقوله اصلی مقوله فرعی کد مقوله اصلی فرعی توجه به پیشرفت مادی و معنوی کشور 4 شناخت نیازهای اساسی ، حضور به موقع و اثرگذاری ٨ مسئولیت پذیری و فداکاری 10 شناخت نیازهای کشور، 1 مسئولیت پذیری و اثرگذاری حضور در میدان ها و عرصه های مختلف 14 حفظ آمادگی و توانایی برای مجاهدت 15 حفظ انگیزه و استقامت در مسیر تحقق اهداف ٢١ کد مقوله مقوله اصلی مقوله فرعی کد مقوله اصلی فرعی خاصیت تحرک ، تربیت و تعالی آزاداندیشی و تحرک 19 2 بخشی تشکیل ت خاصیت تربیتی ، هدایتی و تعالی بخشی تشکیل ت ٢٠ بصیرت و تحلیل بر اساس واقعیات جامعه ٢ چارچوب اندیشه ای و تحلیلی هوشمندی و دارا بودن نگاه راهبردی و منطقی 5 3 صحیح برای تحقق اهداف تعمیق معارف اسل می و جهان بینی صحیح ١١ توجه به بعد اندیشه ای و نظری اندیشه پردازی و فعالیت نظری 12 4 در تشکیل ت توجه به عرصه پیکار با باطل پیکار با باطل و دفاع از ارزش ها و مبانی اسل می ١٣ ٥ و دفاع از ارزش ها در مقابل ازجمله حق محوری ، عدالت دشمنان دشمن شناسی و تقابل با دشمن 17 اثرگذاری بر افراد خارج از ارتباط با مردم و الگودهی به آن ها 7 6 مجموعه اثرگذاری مثبت بر دانشجویان و محیط دانشگاه ٢٦ نگاه صحیح به تشکل دانشجویی و حمایت از آن از ٧ عوامل اثرگذار خارجی 6 جانب مسئول ن ٨ خودباوری و هم افزایی تشکل ها اتحاد و هم افزایی و اتکای به توان خود در تشکل ها ٢٧ ٩ مطالبه گری همراه باانصاف مطالبه گری و انتقاد منصفانه 9 خودسازی ، ایمان - تقوا و الگو گیری از اهل بیت ٣ ویژگی های روحی و اخل قی 10 شرح صدر و سعه صدر 16 حاکم بر تشکل توکل و اعتماد الهی در تحقق اهداف 29 فعالیت در عرصه علم و نوآوری به عنوان وظیفه 24 دانشجویی حضور در عرصه سیاست همراه باقدرت تحلیل و 1 ١١ عرصه های فعالیت تشکیل ت پرهیز از سیاست زدگی توجه به عرصه فرهنگ و فعالیت در این عرصه ٢٥ عرصه جهان اسل م و استکبارستیزی 30 اهمیت تعهد در گزینش افراد 22 ١٢ روحیه نظم و قانون مداری نظم و انضباط و قانون مداری تشکیل ت ٢٣ آرمان خواهی 31 ١٣ عامل تحرک تشکیل ت آینده نگری و ترسیم نقش خود در آینده ١٨ ٤-٢- کدگذاری محوری در این مرحله هدف این است که بین مفاهیم و مقوله های استخراج شده ارتباط ایجاد گردد به طوری که فرایند ارتباط دهی بر بسط و گسترش یکی از مقوله ها قرار می گیرد )دانایی فرد، ١٣٨٤(."