Abstract:
زمینه و هدف: اضطراب امتحان حالتی از اضطراب عمومی بوده و شامل پاسخ های شناختی، جسمانی و رفتاری مرتبط با ترس از شکست است که به هنگام وقوع عملکرد تحصیلی دانشآموزان را تحت تاثیر قرار میدهد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش توجه بر مهار توجه، توجه متمرکز و توجه پراکنده دانشآموزان دختر دارای اضطراب امتحان بود.
روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه است. بهمنظور انجام این پژوهش نمونهای متشکل از 30 نفر از دانشآموزان دختر با اضطراب امتحان دوره متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در گروههای آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایدهی شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب (ساراسون، 1984) و ابزار اندازهگیری توجه متمرکز و پراکنده و پرسشنامه مهار توجه (دیری بری و رید، 2002) بود. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش مداخله آموزشی را در طی 8 جلسه آموزشی در طول 2 ماه دریافت کرد. دادههای به دست آمده توسط تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش توجه بر مهار توجه، توجه متمرکز و پراکنده تاثیر معناداری داشته است (p 0/001). میزان تاثیر آموزش توجه بر مولفههای مهار توجه، توجه متمرکز و پراکنده به ترتیب 53، 54 و 40 درصد بود.
نتیجه گیری: بنابراین با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان از آموزش توجه جهت افزایش توجه و تمرکز دانشآموزان دارای اضطراب امتحان استفاده کرد.
Background and Purpose: Test anxiety is a state of general anxiety and it includes cognitive، physiologic and behavioral responses related to the fear of failure that affects students at the time of their academic performance. Therefore، the purpose of this study was to investigate the effectiveness of attention training on attention control، focused attention and dispersed attention in female students with exam anxiety.
Method: The research method is experimental with pretest-posttest design with control group. Thus a sample of 30 female high school students with anxiety test in Isfahan during the academic year of 2015-2016 selected by multistage cluster sampling and randomly assigned to experimental and control groups. The tools used in this study were anxiety questionnaire (Sarason، 1984) and measurement instrument of focused and dispersed attention (Yazdi، 2011) and attention control questionnaire (Diri Beri & Reed، 2002). Before intervention، both groups were evaluated. Then، the experimental group received educational intervention during 8 sessions in 2 months. Data were analyzed using covariance analysis.
Results: The results showed that attention training has a significant effect on attention control، focused attention and dispersed attention (P < 0.001). The effect of attention training on the components of attention control، focused and dispersed attention was 53، 54 and 40 percent، respectively.
Conclusion: Therefore، according to the results of this study، attention training can be used to increase the attention and concentration of students with test anxiety.