Abstract:
هدف از این مطالعه، بررسی رابطه ابعاد هوشفرهنگی با انگیزه توفیقطلبی نیروهای داوطلب در رویدادهای ورزشی بر اساس تحلیل رگرسیونی بود. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه نیروهای داوطلب شرکتکننده در یازدهمین المپیاد فرهنگی ـ ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای سراسر کشور بودند. بهدلیل پایین بودن حجم جامعه آماری، نمونه بهصورت تمامشمار بهدست آمد که در حقیقت نمونه برابر جامعه است؛ بر این اساس تعداد 120 نفر بهعنوان نمونه آماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. هوش-فرهنگی با استفاده از پرسشنامه 20 سوالی مرکز بینالمللی مطالعات هوش فرهنگی و انگیزه توفیقطلبی نیز با استفاده از پرسشنامه 11 سوالی مککللند اندازهگیری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط گروهی از استادان صاحبنظر دانشگاهی بررسی و تایید شد و در یک مطالعه راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ مقدار پایایی برای پرسشنامه هوشفرهنگی 72/ 0 و برای پرسشنامه انگیزه توفیقطلبی 74/ 0 محاسبه گردید. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون مشخص شد، هوش فرهنگی فراشناختی و انگیزش هوش فرهنگی در کنار یکدیگر 24% واریانس انگیزه توفیقطلبی داوطلبان ورزشی را تبیین میکنند(249/ 0= R² = ؛001/ 0 = (117،2)f). نتایج تحقیق حاضر میتواند بینش خوبی در مدیران امور داوطلبی در خصوص اهمیت توسعه هوش فرهنگی و انگیزه توفیقطلبی در نیروهای کاریشان ایجاد کند و در تدوین استراتژیهای مناسب منابع انسانی که در تعاملات میان فرهنگی سهیم هستند به کار گرفته شود و مسیر جدیدی برای مطالعات دانشگاهی در این حوزه بگشاید.
The Purpose of this study was to assess the relationship between cultural intelligence and achievement motivation of sport event volunteers. The applied method in this research was descriptive – correlation. The statistical population consisted of Sport Volunteers at the 11th Iranian Universities Sport Olympiad in summer 2012. Because of low statistical population it was considered as the sample population (n=N). The research Instruments was the “cultural intelligence questionnaire” (CCI, 2005) comprised 20 items and “achievement motivation questionnaire” (McClelland) composed of 11 items. The content and face validity of the questionnaire was confirmed by university experts panel. Cronbach’s alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaires in pilot study. The reliability of cultural intelligence questionnaire and achievement motivation questionnaire was 0.72 and 0.74 respectively. Descriptive and inferential statistics were used to analyze data. The research hypotheses were analyzed through regression with stepwise method. The result of regression analysis showed that metacognitive CI and motivational CI was explaining %24 variance of achievement motivation (F (2,117) = 19.39, p ˂ 0.001; R² = 0.249). The results of this study can create good vision about the importance of developing cultural intelligence and achievement motivation for voluntary affairs managers.