Abstract:
این پژوهش درصدد بررسی معنای زندگی و مبانی انسانشناختی در دیدگاه جعفری است تابتواند اصول تربیت و مبانی آن را از نظریه حیات معقول ایشان استخراج کند. این پژوهش رویکرد توصیفیـ تحلیلی دارد و از روشهای استنتاج عملی و تحلیل استعلایی استفاده شده است. یافتهها بیانگر این است که جعفری با تاکید بر رویکرد دینی، زندگی معنادار را در چارچوب نظریه حیات معقول ترسیم میکند. ایشان دو عنصر بنیادین عقل و وجدان را در تصعید حیات تکاملی دخیل میداند که انسان را تحت تعالیم پیامبران الهی از مرحله ناخودساخته به خودساخته و درنهایت به خداساختگی نائل میکند. ایشان میان معنا و هدف زندگی قائل به ترادف و نظریه او در باب معنای زندگی منطبق بر نظریه هدف الهی است که براساس آن زندگی به آن اندازه که به تحقق هدف الهی از خلقت آدمی، که همانا قرار گرفتن در جاذبه ربوبی است، مدد رساند، معنادار خواهد بود و این معناداری در سایه خروج از حیات طبیعی محض و ورود به حیات معقول تحقق مییابد. در نهایت اصول به دست آمده در این پژوهش عبارت از تصعید احساسات، تصعید آزادی رو به اختیار، برتری کردار بر گفتار، پرورش وجدان، تلازم تعقل با تهذیب و مسئولیتپذیری است.
Machine summary:
"یافته های دیگر پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های مثبت اندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی نتوانسته میانگین سه مؤلفه عدم بلوغ عاطفی، یعنی ناسازگاری اجتماعی، فروپاشی شخصیت و فقدان استقلال دانش آموزان را کاهش دهد.
این یافته ها با پژوهش های حسین پور و صمدینیا (١٣٩٥)، وکیلی (١٣٨٧) و حیدریعلینظری (١٣٨٧) ناهمخوان است ؛ در پژوهش های خود نشان دادند آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان مؤثر است .
در تبیین این یافته ها میتوان بیان کرد از آن جا که بهبود سازگاری اجتماعی، فروپاشی شخصیت و فقدان استقلال نیازمند زمان بیشتری است این پژوهش نتوانسته تفاوت معناداری در گروه آزمایش و گواه ایجاد کند، و شاید 1- Snyder 2- Lopez 30 آموزش مهارت های مثبت اندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی در صورت افزایش تعداد جلسات میتوانست بر این مؤلفه ها تأثیر معناداری داشته باشد.
با توجه به تأکید متخصصان برآموختنی بودن روان شناسی مثبت نگر و این که نوجوانان افرادی هستند که دوره حساسی را میگذرانند، نظر به اثربخشی آموزش گروهی مهارت های مثبت اندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر افزایش شکیبایی و ثبات عاطفی و نیز کاهش بازگشت عاطفی میتوان چنین نتیجه گرفت این روش به عنوان یک روش کاربردی و مؤثر میتواند مورد بهره برداری مشاوران مدارس قرار گیرد.
براساس مبانی ارزش شناسی سند برنامه درسی ملی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران (١٣٩٠) که در آن آموزش و پرورش ناظر بر غایت تعالی روحی و معنوی و تکوین کمال وجودی انسان و تحقق حیات طیبه است ، موضوع تربیت عبادی دانش آموزان باید در اولویت برنامه های فرهنگی مدارس و خانوادها قرار گیرد."