Abstract:
زمینه: امروزه فعالیتهای متقلبانه اثرات مخربی بر سرمایهگذاری و بازارهای مالی گذاشتهاند و تقلب، جعل و دستکاری مغرضانه در اسناد و دیگر رفتارهای سوء حرفهای منجر به افزایش عدم اعتماد عمومی به حرفه حسابداری شده است. بر این اساس، حسابداران باید بتوانند با فشارهایی که از طرف خودشان و یا منابع خارجی وجود دارد مقابله کنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین اخلاق پولی و ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک رویدادها و اقدامات تردیدآمیز حسابداری است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاههای استان فارس میباشد، که از میان آنها 435 نفر، به روش تصادفی ساده، به عنوان نمونه تحقیق، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این بررسی پرسشنامه بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونکولموگروف-اسمیرنوف و آزمونهای همبستگی اسپیرمن و پیرسون استفاده گردید.
یافتهها: نتایج بررسی نشان داد که ارتباط مثبت و معنیداری بین اخلاق پولی (پولدوستی) و ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک آنها نسبت به رویدادهای تردیدآمیز و متقلبانه حسابداری وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به رابطه اخلاق پولی و ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک اقدامات تردیدآمیز، به نظر میرسد ضروری است که مراجع حرفهای بر آموزش اصول اخلاق پولی دانشجویان و نحوه اجرا و استفاده از این اصول در مواجه با رویدادهای تردیدآمیز و متقلبانه حسابداری تاکید نمایند و مباحث درسی اخلاقی را در کنار سایر مباحث تخصصی به دانشجویان حسابداری در نظر بگیرند.
Machine summary:
این پرسشنامه نگرش دانشجویان حسابداری را در مورد رویدادهای تردیدآمیز و متقلبانه حسابداری میسنجد و مشتمل بر 5 سناریو است و در آن سناریوهایی در ارتباط با چهار عامل «شناسایی زودهنگام (پیش از موقع) درآمدها» که یک نمونه از مدیریت سود است، «طبقهبندی داراییهای بلندمدت و اوراق بهادار قابل تبدیل به عنوان جاری» به منظور بهبود نسبت جاری، «ثبت موجودیهای امانی بهعنوان داراییها» که نقض آشکاری از اصول پذیرفتهشدۀ حسابداری است، و «گزارش نکردن بدهیهای احتمالی» که نمونهای از نقض اصل محافظهکاری است مطرح و به نظرخواهی گذاشته شده است؛ و هر یک از پاسخدهندگان نظر خودشان را راجع به اخلاقی یا غیراخلاقی بودن هر یک از سناریوها در طیف 7 امتیازی لیکرت بیان مینمایند.
این نتیجه برخلاف برخی دیگر از پژوهشها است که بیان کردهاند بین آرمانگرایی و نسبیگرایی با گرایش حسابرسان ایرانی به نیات غیراخلاقی هنگام مواجه با تنگناهای اخلاقی رابطۀ معناداری وجود ندارد؛ البته باید در نظر داشت که این پژوهشها ارتباط بین ارزشهای شخصی و نگرشهای اخلاقی را مورد بررسی قرار دادند درحالیکه در این پژوهش ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک اقدامات تردیدآمیز آنها مورد بررسی قرار گرفت (35).
نتیجهگیری با توجه به نتایج پژوهش میتوان بیان کرد که؛ اخلاق پولی (پولدوستی) و ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک آنها نسبت به رویدادها و اقدامات تردیدآمیز ارتباط دارد.
Analysis of effect of ethics education and love of money perception of accounting students in the preparation of financial statements.
The relationship between personal traits and accounting students perception on ethics and love of money: case of Malaysian government-Linked University.
The relationship between accounting students' love of money and reviews their ethical perception.