Abstract:
ﺻﺎﺣﺒﺎن ﻗﺪرت ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ از ﺗﺎرﻳﺦ ﻫﻤﭽﻮن اﺑﺰاری ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺎزﺳﺎزی وﻗﺎ ﻳﻊ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﺑـﻪ ﮔﻮﻧـﻪای ﺧﺎص، اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﻨﺪ و از اﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺧﻮﻳﺶ را در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺸﺮوع ﺟﻠﻮه دﻫﻨﺪ ﺑـﺮ اﻳـﻦ اﺳﺎس، داده ﻫﺎی ﻣﺆﻟﻔﺎن ﻣﺘﻮن ﺗﺎرﻳﺨﻲ، ﺗﻄﺎﺑﻖ ﻋﻴﻨﻲ ﺑﺎ روﻳﺪادﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻧﺪارد، ﺑﻠﻜـﻪ ﮔﺰارﺷـﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﺗﻔﺴﻴﺮی ﺧﺎص از روﻳﺪادﻫﺎ ﺷـﻜﻞ ﮔﺮﻓﺘـﻪ اﺳـﺖ ﻣـﻲ ﺗـﻮان اﻧﮕﺎﺷـﺖ ﺷـﻴﻮ ه ﮔﺰارﺷﮕﺮی آن ﻫﺎ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﻧﻈﺎم ارزﺷﻲ ﻳﺎ اﻳﺪﺋﻮﻟﻮژی ﻣﻮرخ اﺳﺖ اﻳـﻦ ﻧﮕـﺎه اﻳـﺪﺋﻮﻟﻮژﻳﻚ از ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﺗﺼﻮﻳﺮی ﺧﺎص و ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ وﻳـﮋه ﺑـﺮای ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن، ﺑﺎزﻧﻤـﺎﻳﻲ و ﺑﺎزﺗﻮﻟﻴـﺪ ﻣـﻲ ﻛﻨـﺪ اﻳـﻦ ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ، در درون ﻣﺘﻦ ﺗﺎرﻳﺨﻲ، ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻧﻈﻢ و ﺗﺮﺗﻴﺒـﻲ ﻣﻌـﻴﻦ و ﺪﻓﻤﻨـﺪ ﺑـﻪ ﺧﻮاﻧﻨـﺪه ﻣﻨﺘﻘـﻞ ﻣﻲ ﺷﻮد. ﻧﮕﺎرش و ﺗﺪوﻳﻦ ﺧﺪای ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ و دﻳﮕﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﻫﻢ زﻣـﺎن در دوره ﺧﺴﺮو اول و دوم ﺑﺮ اﺳﺎس ﭼﻨﻴﻦ ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺗﻬﻴﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻗﺮون ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ اﺳﻼﻣﻲ، ﻣﻨﺒﻊ ﺑـﺴﻴﺎری از ﻣﻮرﺧـﺎن اﺳﻼﻣﻲ ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮد. ﭘﺮﺳﺶ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و ﺗﺒﻴﻴﻦ ﭼﻨـﻴﻦ اﻳـﺪﺋﻮﻟﻮژی اﺳـﺖ ﺑﺮرﺳـﻲ اﻧﺘﻘﺎدی ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ اﻳﻦ ﮔﺰاره ﻣﻨﺘﺞ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺧﺴﺮو اول و دوم ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺤﺮان ﻫـﺎی ﻣﻮﺟـﻮد در ﺟﺎﻣﻌﻪ، از ﻃﺮﻳﻖ ﺑﺎزﺳﺎزی ﮔﺬﺷـﺘﺔ ﺗـﺎرﻳﺨﻲ اﻳﺮاﻧـﺸﻬﺮ در ﭘـﻲ اﻳﺠـﺎد ﻣـﺸﺮوﻋﻴﺖ ﺳﻴﺎﺳـﻲ و ﻣﻘﺒﻮﻟﻴﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑﺮای ﻧﻈﺎم ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺳﺎﺳﺎﻧﻴﺎن در ﻗﺮون 6 و 7 ﻣﻴﻼدی ﺑﻮده اﻧﺪ.
Machine summary:
"وی هم زمان با انجام اصلاحات ، در نگارش تاریخ و نوشته هـای عـصر خـویش از اردشـیر بابکان ، مؤسس سلسله ساسانی ، تصویری خاص مبتنی بر یک شاه نمونه و آرمانی را ارائه کرد؛ شاهی که در بدو تأسیس حکومت خویش موفـق شـده بـود بـا انجـام اقـدامات و اصـلاحات اساسی ، ریشه نظام ملوک الطوایفی یا پراکنده شاهی اشکانی را در هم شکند و دیانت زرتشتی را به عنوان دینی واحد در جامعه ترویج کند و با قرار دادن دین و سیاست در یک راستا، حکومت جدید خویش را کاملا در تضاد و تقابل با حکومت اشکانیان جلوه دهد.
پس تاریخ نگـاری مربـوط بـه قرن ششم میلادی که به دست روحانیون و دبیران درباری ، ساخته وپرداخته شد به غیراز کارکرد تولید اطلاعات و دانش تاریخی ، کارکرد دیگری به شکل یک مضمون پنهان دارد و آن آگـاهی دادن از وجود یک چهره بازسازی شده از اردشیر بابکان و اقدامات دینی و سیاسی منتسب بـه اوست ، به طوری که خـسرو بتوانـد اقـدامات و سیاسـت هـای عـصر خـویش را بـر اسـاس آن اصلاحات و سیاست هـای اولیـة مؤسـس حکومـت ساسـانی ، توجیـه کنـد و سیاسـت هـای و اصلاحات مذکور را در ارتباط با همان سیاست های اردشیر و در تداوم آن ها برشمارد.
نتیجه گیری مطابق نوشته های رسمی و درباری ساسانیان در قرون متـأخر حکومتـشان کـه منبـع عمـده مورخان اسلامی نیز قرار گرفته است ، سعی بلیغی به کار رفته تا نظـام سیاسـی ساسـانیان را در ١- دوشن گیمن ، (١٣٨٩)، «دین زرتشت »، تاریخ ایران از سلوکیان تا فروپاشی ساسـانیان، پـژوهش دانـشگاه کمبـریج ، ترجمه حسن انوشه ، مجلد سوم قسمت دوم ، تهران : امیرکبیر، صص ٣٢٣-٣٢٤."