Abstract:
زمینه و هدف: بر طبق تجارب معلمی، تصور می شود نام و شهرتی که از طریق آن دانش آموزان مورد خطاب قرار می گیرند بر هیجانات، عواطف و عملکرد آنان موثر باشد. هدف این پژوهش ارزیابی اثرات میزان رضایت از نام بر اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کم رویی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود.
روش: پژوهش حاضر به روش مقطعی- تحلیلی اجرا شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهر رشت در سال تحصیلی 95-1394 بود که از میان آنها 521 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های اضطراب کلاس درس (ریچموند، 2013)، حرمت خود (روزنبرگ، 1979) و کمرویی (استنفورد- زیمباردو، 1977) پاسخ دادند. میزان رضایت از نام نیز در قالب یک سنجه به صورت کم، متوسط و زیاد درجه بندی شد. همچنین آخرین معدل کل اکتسابی دانش آموزان به عنوان شاخصی از عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. داده ها از طریق تحلیل واریانس تک متغیری در قالب طرح فاکتوریل 2×3 پردازش شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که رضایت کمتر از نام با اضطراب کلاس درس بیشتر، حرمت خود کمتر، کمرویی زیادتر و عملکرد تحصیلی ضعیف تر همراه است (p<0/01). سرانجام تحلیل طبقات جنسیتی آشکار ساخت به استثنای ارزیابی های عملکرد تحصیلی (که در آن گروه پسران در مقایسه با دختران همواره ضعیف تر بودند)، در سایر متغیرهای وابسته هیچ تفاوت معنی داری از نظر جنسیت مشاهده نشد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان گفت که رضایت از نام می تواند در برخی مواقع به عنوان منبعی برای بهبود اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کمرویی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در محیط مدرسه در نظر گرفته شود.
Background and Purpose : One of the basic and new explanations for the treatment of learning disabilities is the model of executive functions.The purpose of this study was to investigate the role of executive functions (transfer، inhibition، updating، continuous functioning and planning-organizing) in predicting the learning performance of students with learning disabilities.
Method: The present study is a descriptive-correlational study. The statistical population consisted of all primary school students with learning disabilities in Mashhad in the academic year of 2016-2017. 116 students were selected through a random sampling method. Wisconsin test (Heaton et al.، 1993)، the stroop complex assignment (Stroup، 1935)، the London tower test (Shallis، 1982)، the working memory test (Wechsler، 2003)، and continuous performance test (Rooseveld et al، 1956) were used as research tools. To evaluate the predictive power of academic performance through the variables of executive actions، the LaserL structural model was used.
Results: The results showed that the model is fitted with research data. The results of structural analysis showed that among executive functions، response inhibitory variable and active memory have a greater role in predicting the academic performance of students with learning disabilities in reading، writing and math (p < 0.01).
Conclusion: Based on the results of this study، executive functions such as responsive inhibition، working memory، and mental flexibility are required as cognitive activities in reading، writing، and mathematics، which should be considered in the educational and rehabilitation curriculum of these students.