Abstract:
زمینه و هدف: آزمون ترسیم خانواده برای بررسی عملکرد خانواده، کیفیت دلبستگی کودک - والد، رابطه کودک با سایر اعضای خانواده مفید است. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه ویژگی های ترسیمی کودکان خانواده های تک فرزند و چند فرزند براساس آزمون ترسیم خانواده بود.
روش: پژوهش حاضر، علی مقایسه ای بود و جامعه آماری شامل تمامی کودکان خانواده های تک فرزند و چند فرزند (دختر و پسر) 7 تا 10 ساله مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی شهر ساری در 1396 بود. نمونه شامل 14 کودک تک فرزند و 16 کودک دارای خواهر و برادر می باشند که با توجه به تمایل شان برای ترسیم نقاشی خانواده از بین کلیه کودکان مراجعه کننده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون ترسیم خانواده بود. جهت تحلیل داده ها از مجذور خی استفاده گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند در اولین شخص ترسیم شده (0/05 > p) و افزودن فردی جدید (0/05 > p) تفاوت معنادار وجود داشت. در شاخص های ترسیمی تفاوت معناداری بین کودکان دو گروه مشاهده نگردید.
نتیجه گیری: ترتیب تولد و تعداد فرزندان یکی از عوامل موثر در شکل گیری شخصیت، ویژگی های عاطفی و رفتاری کودکان است و آزمون ترسیم خانواده ابزار مناسبی است تا کودکان در فضایی امن، انگیزه ها، ترس ها و تمایلاتشان را بیان کنند.
Background & Purpose: Having a child with a special need creates tensions for the family and negatively affects on family functioning and parent relationships. Therefore، the aim of this study is investigating the quality of life of parents with more than one child with special needs.
Method: This study was a causal-comparative study. The statistical population consisted of 160 couples of parents (82 couples of parents of children with special needs and 78 couples of parents of children without special needs) from Kurdistan province in 2015-2016، who were selected through random sampling. Quality of Life questionnaire (World Health Organization، 1996) was used to collect of data. Data analysis was carried out by Manova test.
Results: Findings showed that the quality of life of parents with more than one child with special needs had a significant difference compared to normal children's parents. Parents of children with a specific need for quality of life in the dimensions of physical health (P < 0/0001)، social relationships (P < 0/0001)، mental health (P < 0/0001) and environmental health (P < 0/0001) have significant difference compared to the parents of normal children.
Conclusion: According to the results of this study، the presence of children with special needs in the family has a negative effect on the mental health and quality of life of parents and other family members، thus identifying the needs of these families and supporting them is important.