Abstract:
زمینه و هدف: رابطه گرم و عاطفی والدین و مدیریت تنش در خانواده می تواند نقش مهمی در سازش یافتگی فرزندان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شوخ طبعی و سبک های مقابله پدر با سازش یافتگی دانش آموزان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان گالیکش در سال تحصیلی 96-95 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 250 دانش آموز (122 پسر و 128 دختر) بود که به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند. سپس آزمودنی ها به پرسش نامه سبک های مقابله با تنیدگی (اندلر و پارکر،1990)، پرسش نامه سازش یافتگی اجتماعی (پی کل و ویسمن، 1999) و مقیاس شوخ طبعی (مارتین و لفکورت، 1983) پاسخ دادند. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان دهنده آن بود که شوخ طبعی با سازش یافتگی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار دارد (0/05 >p ). همچنین سبک مقابله ای مسئله مدار با سازش یافتگی، رابطه مثبت و سبک های مقابله ای اجتنابی و هیجان مدار با سازش یافتگی، رابطه منفی معنادار دارد. بین شوخ طبعی با سبک مقابله ای مسئله مدار نیز رابطه مثبت معنادار، و بین شوخ طبعی با سبک های مقابله ای اجتنابی و هیجان مدار رابطه منفی معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که با افزایش سطح شوخ طبعی و سبک های مقابله ای مسئله مدار در پدران، سازش یافتگی فرزندان افزایش می یابد.
Background and Purpose: The occurrence of autism spectrum disorder causes severe deficits in social skills، cognitive and psychological functions of children. Therefore، the purpose of this study was to investigate the effect of emotional regulation training on social cognition and executive functions in children with autism spectrum disorder.
Method: The research method was experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population of the study included all children with autism spectrum in Isfahan in 2016. For this purpose، 30 children with autism were selected by convenient sampling and assigned into two experimental and control groups randomly (each group 15). The experimental group received emotion regulation training in 9 sessions (Every week 2 sessions for 60 minutes)، while the control group did not receive training. All subjects completed Nero psychological test (Abedi and Malekpour، 2010) and the task set of the theory of mind (Hutchins، Prelock & Chace، 2008) before and after the training. To analyze the data، covariance analysis was used.
Results: The analysis of the data showed that emotional regulation training resulted in a significant increase in the components of social cognition and executive functions (score، time and error) in children with autism spectrum disorder (p <0.05).
Conclusion: According to the findings of this study، emotional regulation can be used to improve social cognitive and metacognitive skills of children with autism spectrum disorder.