Abstract:
زمینه و هدف: از آنجایی که دانش آموزان نارساخوان در آگاهی واجی مشکل دارند و از حرمت خود پایینتری برخوردارند، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تقویت آگاهی واجی بر بهبود خواندن و حرمت خود دانشآموزان نارساخوان بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمامی دانش آموزان نارساخوان مراجعه کننده به مرکز اختلالهای یادگیری شکوفای شهر گرگان بود که 30 نفر از آنها به صورت در دسترس انتخاب و بهطور مساوی در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند. ابزار پژوهش، آزمون خواندن نما (کرمینوری و مرادی، 1387) و مقیاس حرمت خود پپ (1999) بود. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقه ای، آگاهی واجی را به صورت گروهی آموزش دیدند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش آگاهی واجی بر خواندن واژهها، درک واژهها، تشخیص واژههای هم قافیه، حذف آواها و خواندن شبه واژهها تاثیر معناداری داشته و باعث افزایش مهارت خواندن در دانشآموزان نارساخوان می گردد. همچنین این آموزش حرمت خود دانش آموزان نارساخوان را به طور معناداری افزایش داده است (0/01> P).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت آموزش آگاهی واج شناختی در بهبود مهارتهای خواندن، کیفیت آموزشی و افزایش احساس مثبت تحصیلی دانشآموزان با نارساخوانی تاثیر معناداری دارد.
Background and Purpose: Since students with dyslexia have difficulty phonological awareness and have lower self-esteem، the purpose of this study was to investigate the effect of phonological awareness on improving reading and self-esteem among these students.
Method: The research method was semi-experimental with pre-test-post-test design and control group. The statistical population consisted of all dyslexic students who referred to the center of learning disorder in the city of Gorgan، 30 of whom were selected by convenience sampling and were equally placed in two experimental and control groups. The research tools are Nama reading test (Koromi Nouri & Moradi، 2008) and self-esteem inventory (Pop، 1999). The experimental group was trained phonological awareness for 8 sessions of 60 minutes، while the control group did not receive such training. Data were analyzed using covariance analysis
Results: The results of this study showed that phonological awareness training has a significant effect on reading words، understanding words، recognizing rhyme، deleting vocals، and reading pseudo-words، and increasing reading skills in dyslexic students. Also، this training significantly increased the self-esteem of students with dyslexia (p<0.01).
Conclusion: Based on the results of this study، it can be concluded that phonological awareness training has a significant effect on improving reading skills، educational quality and increasing academic positive feeling of dyslexia.
Machine summary:
"حرمت خود تحتتأثیر پیشرفت تحصیلی و تشویق در مدرسه ابتدایی قرار میگیرد و یک پیشبینیکننده خوب نتایج Dyslexia phonological awareness Syllable awareness Awareness within syllabic Phoneme awareness Self-esteem آموزشی است.
با توجه به این موضوع، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش آگاهی واجی بر مهارتهای خواندن و حرمت خود دانشآموزان نارساخوان است.
The effectiveness of a phonological awareness training intervention on pre-reading skills of children with mental retardation.
Effect of Phonological Awareness on Improving Reading and Self-esteem of Students with Dyslexia Mohammad Moshkani*1, Edris Nuori2, Maryam Lotfi3, Ghorban Ebadinya4 1.
in Psychology of Exceptional Children, Office of Exceptional Education in Golestan Province, Gorgan, Iran Received: April 25, 2017 Accepted: September 19, 2017 Abstract Background and Purpose: Since students with dyslexia have difficulty in phonological awareness and have lower self-esteem, the purpose of this study was to investigate the effect of phonological awareness on improving reading and self-esteem among these students.
Data were analyzed using covariance analysis Results: The results of this study showed that phonological awareness training has a significant effect on reading words, understanding words, recognizing rhyme, deleting vocals, and reading pseudo-words, and increasing reading skills in dyslexic students.
Conclusion: Based on the results of this study, it can be concluded that phonological awareness training has a significant effect on improving reading skills, educational quality and increasing academic positive feeling of dyslexia."