Abstract:
در بخش گذشته در ادامه بحثی که در خصوص مشاوره در مکتب اهل بیت(ع) داشتیم به بررسی برخی فنون، تکنیکها و ابزارهای برگرفته از فرهنگ غنی اسلام، پرداختیم که میتواند در مشاورة مبتنی بر فرهنگ اسلامی بهکار برده شود. اکنون به شرح برخی دیگر از فنون، تکنیکها و ابزارهایی میپردازیم که مورد تاکید قرار گرفته و در سیرة معصومین(ع) نیز به کرات مورد استفاده قرار گرفته است.
Machine summary:
"این یکی از ویژگیهای نظام مشاورة اسلامی است که مشاور در وهله اول توصیههایی را متوجه خود و نزدیکانش کرده و با عمل به این موارد الگوی عملی برای آنچه به دیگران ابراز میکند خواهد بود در صورتیکه در سایر نظامهای مشاورهای، فرد مشاور برای نزدیکان خود، مشاور خوبی نخواهد بود و از مشاوره نزدیکان برحذر داشته شده است اصولا مشاوران اشخاصی اجتماعی وانساندوست هستند که از خدمت بههمنوعان خود لذت میبرند و این خدمت بیش از اینکه بهعنوان یک حرفه برای ایشان مطرح باشد نوعی ارضای نیاز به خدمت به دیگران است.
اغلب مشاوران از کمک به حل مشکل مراجعانشان دچار احساس لذت و شعف میشوند یکی از مشکلاتی که ما انسانها از آن رنج میبریم ناامیدی و یأس است که خود میتواند زمینه بسیاری از مشکلات روانی دیگر نیز قرار گیرد.
(سنن النبی، ص ١٠٣) از جمله آسیبهایی که در زندگی بسیاری از افراد مشاهده میگردد و خود زمینه را برای بسیاری از آشفتگیها و افسردگیها فراهم میآورد، عدم رعایت نظم و انضباط در زندگی است و اینکه فرد برای زندگی خود برنامهریزی نداشته باشد، لذا یکی از مواردی که مشاوران باید در مراجعان خود مورد توجه قرار داده و ایشان را در این خصوص مورد راهنمایی قرار دهند داشتن نظم و انضباط در زندگی فردی و اجتماعی و همچنین آموزش مهارتهای برنامهریزی به مراجعان است.
این یکی از ویژگیهای نظام مشاورة اسلامی است که مشاور دروهله اول توصیههایی را متوجه خود و نزدیکانش کرده و با عمل به این موارد الگوی عملی برای آنچه به دیگران ابراز میکند خواهد بود در صورتیکه در سایر نظامهای مشاورهای، فرد مشاور برای نزدیکان خود، مشاور خوبی نخواهد بود و از مشاوره نزدیکان برحذر داشته شده است."