Abstract:
کشور ایران دارای سابقه فرهنگی– تاریخی غنی و برخوردار از مناظر و چشم اندازهای طبیعی دارای پتانسیل بالا برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است. بر این اساس ارزش ها و استعدادهای گردشگری، هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اهمیت و اولویت موانع گردشگری ورزشی کشور در راستای دستیابی به برنامه ریزی و مدیریت هدفمند صنعت گردشگری می-باشد. این پژوهش از لحاظ روش مطالعه توصیفی- تحلیلی می-باشد. روش گردآوری داده ها و اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی مبتنی بر ابزار پرسشنامه(نظرات 28 نفر از کارشناسان ورزشی و گردشگری کشور) می باشد که موانع گردشگری ورزشی کشور را در 3شاخص کلی مدیریتی ،گردشگری و زیر ساختی و 20 زیر شاخص فرعی با استفاده از مدل تاپسیس فازی و مدل تحلیل تشخیص ،مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است .همچنین میزان پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 87/ 0 محاسبه شده است.
نتایج پژوهش نشان داد که در حال حاضر موانع مدیریتی با وزن (0.549)، زیرساختی با وزن(0.519)و گردشگری با وزن (0.496) به ترتیب دارای بیش ترین تا کمترین وزن دررتبه بندی قرارگرفته اند. به نظر می رسد وجود موانع ذکرشده می تواند از موانع اساسی در موفقیت صنعت گردشگری باشد که با اقدامات توسعه ای در جهت حل و فصل کردن موانع و مشکلات گردشگری کشور ایران موثر واقع شد.
Iran has a rich history and cultural history of the landscape and the natural landscape has the potential to attract domestic and foreign tourists is high. The values and tourism potentials, the aim of this study was to examine the importance of sports tourism obstacles to achieve-is to plan and manage targeted tourism industry. This research method is descriptive-analytic. The method of collecting data and information, library and field-based questionnaire (28 comments Sport and tourism experts) that barriers to sport tourism in third overall index management, tourism and infrastructure, and 20 under the sub-index using TOPSIS and fuzzy discriminant analysis, the analysis put also the reliability is calculated using Cronbach's alpha coefficient 87/0. The results showed that the current administrative barriers weight (0.549), infrastructure and weight (0.519) and tourism by weight (0.496) the highest to the lowest weight Drrtbhbndy Qrargrfthand. There seems to be a fundamental obstacle to the success of the tourism industry is claimed obstacles to development efforts in order to resolve the problems of tourism in Iran was effective.
Machine summary:
همچنین از هدر دادن بودجه، وقت، World Tourism Organization Byeong & Yoo-shik Sport tourist Lei & Cole Braz منابع و امکانات اقتصادی و مادی جلوگیری کرده و با توجه به اینکه ایران در بین ده کشور اول جهان از نظر جذابیت آنان قرار دارد میتواند در برابر کشورهای رقیب برای ایران یک مزیت رقابتی ایجاد کند (فیروزجاه و همکاران، 1388).
بیات و همکاران (1392) در تحقیقی با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر گردشگری از دیدگاه دستاندرکاران ورزشی که بدین منظور تعداد 120 مدیر و دستاندرکار ورزش از هیأتهای ورزشی، مدیران گردشگری و کارشناسان تربیت بدنی آموزش و پرورش که مورد تأیید سازمانهای مذکور بودند انتخاب شدند، عواملی مانند بدی آب و هوا، کافی نبودن زمان برای برنامهریزی سفر به دلیل عدم تبلیغات به موقع از سوی شهر میزبان، مشکلات فرهنگی فقدان تلقی مثبت نسبت به گردشگری در میان مردم و مسئولین و نامشخص بودن راهبرد، مشکلات سازمانی و کارگزاری، پایین بودن کیفیت و استاندارد نبودن بسیاری از اماکن گردشگری را از موانع بازدارنده توسعه گردشگری عنوان کردند.
شجاعی و همکاران (1391) در تحقیقی با عنوان تحلیل نقاط قدرت ضعف مشکلات گردشگری ورزشی استان که براساس نظرات 89 نفر از مدیران اجرایی ورزش استان انجام شده است مشکلات سرمایهگذاری خارجی و داخلی، ضعف در نظام حمل و نقل کشور، تغییر کاربری هتلها و واحدهای اقامتی، کمبود تأسیسات اقامتی، فقدان مراکز تفریحی، خرید و سرگرمی، عدم عرضه خدمات مناسب در تأسیسات اقامتی، مشکلات آموزشی و تربیت نیروهای انسانی مناسب با مهارت زبانی بالا در بخش گردشگری و مشکلات تبلیغاتی، عدم فعالیت وبلاگها و سایتهای گردشگری و عدم برگزاری سمینارها، همایشها و نمایشگاههای ورزشی موانع در توسعه صنعت گردشگری کشور برشمرده است.