Abstract:
تقسـیم های گونــاگونی بــرای نشــانه های ظهــور ذکـر شــده اســت کــه منشــا ایــن تمایزها گاه به روایات بازگشت داشته و گاه برآمده از اندیشه مهـدوی پژوهـان است. یکی از تقسیم های صورت گرفته تفکیک میان نشانه ها به نشـانه های متصل و منفصل می باشد. نگاشته پـیش رو مـی کوشـد بـا توجـه بـه آسـی های برخـــی تقســـیم بنـــدی های گونـــه دوم، صـــحت اطـــلاق نشـــانه بـــر نشـــانه های منفصل را با م لفه هایی همچون سازگاری آن با ویژگی کلی علامت و نشـانه و همچنین موارد مشابه به کار رفته در آیات و روایات مـورد بحـث و بررسـی قـرار دهد. بر این اساس پژوهش حاضر با روش کتابخانه ای و شیوه تحلیلی تلاش دارد ابهامــات تقســیم بنــدی صــورت یافتــه و مجهــولاتی چنــد از آن را نمایــان و نادرستی این انگاره را مستدل سازد
Machine summary:
"در تبیین واژه «اشراط» آمده است: «اشراط جمع «شرط» (بر وزن شرف) به معنی «علامت» است، بنابراین «اشراط الساعة» اشاره به نشانههای نزدیک شدن قیامت است» (مکارم شیرازی،1374 ش: ج21، 449) در این آیه شریفه واژه «اشراط» به معنای علامت و نشانه در نشانههای منفصل به کار گرفته شده است با این توضیح که: بر اساس نظر بیشتر مفسران، مراد از نشانههای قیامت که قرآن خبر از تحقق آن در زمان رسول گرامی( داده است، قیام شخص پیامبر( است، به دلالت حدیثی که از آن حضرت نقلشده که فرمود: بعثت انا و الساعة کهاتین و ضم السبابة و الوسطی؛ بعثت من و قیامت مانند این دو است.
بنابراین همانگونه که ممکن است هدف از نشانه بهگونهای باشد که با نشانههای متصل تأمین شود همانند شناخت امام مهدی( که در این هدف اتصال لازم است یعنی باید نشانههای صدق را در شخص حضرت مشاهده کرد تا از این رهگذر به این یقین که این شخص همان فرد موعود است دست پیدا نماید؛ در برخی دیگر از نشانهها، تحقق تدریجی نشانهها نقش نشانه بودن را ایفا میکند به عنوان نمونه یکی از اهداف و فلسفههای نشانههای ظهور، ایجاد امید در دلهای مؤمنان است و طبیعی است در صورت به حقیقت پیوستن تدریجی نشانههای ظهور، اطمینان منتظران به مسئله مهدویت بیشتر و ایمانشان بهتر تقویت میشود."