Abstract:
این مقاله مسئله قیمتگذاری محصول در زنجیره تامین حلقه بسته چند دورهای چند محصولی با تقاضای وابسته به قیمت را بررسی میکند. هدف، اختصاص مکان برای مرکز جمعآوری و دمونتاژ، مسیریابی وسایل نقلیه و سفارشدهی مواد به منظور به حداکثر رساندن سود است. در این مقاله یک مدل ریاضی غیرخطی برای حل مسائل در ابعاد کوچک ارائه شده است. از آنجا که مسئله حاضر دارای پیچیدگی سخت است، دو روش فراابتکاری الگوریتم ژنتیک و بهینهسازی تجمع ذرات برای حل مسائل با ابعاد متوسط و بزرگ استفاده شده است. برای اعتبارسنجی این دو الگوریتم، نتایج آنها با نتایج به دست آمده از مدل ریاضی مورد مقایسه قرار گرفته است. نهایتا، مقایسه عملکرد دو الگوریتم فراابتکاری از طریق تحلیلهای آماری نشان داده است که الگوریتم بهینهسازی تجمع ذرات عملکرد بهتری نسبت به الگوریتم ژنتیک دارد.
This paper studies the pricing issue in a multi-period and multi-product closed-loop supply chain with price-dependent demands. The aim is to assign a location for the collection and disassemble center، vehicle routing، and material ordering in order to maximize the profit. In the study، a non-linear mathematical model is presented for small scale problems. Due to the NP-hardness of the problem، two met heuristics، genetic algorithm and particle swarm optimization algorithm، are applied to solve medium and large scale problems. The algorithms are validated by comparing their results with those of the mathematical model. Finally، the performance comparison of the two met heuristics through statistical analysis is demonstrated that the particle swarm optimization algorithm performance outperforms the genetic algorithm.
Machine summary:
هو و همکاران (2015) یک مسئله مسیریابی وسایل حمل و نقل با دریافت و تحویل همزمان در زنجیره تأمین حلقه بسته را مورد بررسی قرار دادند که در آن ناسازگاری بین کالاهای دریافتی و تحویلی در نظر گرفته شده است.
: مجموعه مواد اولیه : مجموعه وسایل حمل : مجموعه دورههای زمانی پارامترها : حداکثر نرخ معیوب بودن محصول m : حداقل نرخ معیوب بودن محصول m : درصدی از مواد اولیه r حاصل از محصولات معیوب که قابلیت استفاده مجدد دارند : ضریب حجمی هرواحد ماده محصول m ام : هزینه احداث مرکز جمع آوری و دمونتاژ در مکان بالقوه j ام : ظرفیت وسیله حمل l ام : حداکثر قیمت ممکن برای محصول m در دوره t ام : حداقل قیمت ممکن برای محصول m در دوره t ام : هزینه به کارگیری وسیله حمل l در دوره t ام : هزینه سفر وسیله حمل l به ازای یک واحد مسافت در دوره t ام : قیمت فروش ماده اولیه غیرقایل استفاده r در دوره t ام : حداکثر تقاضای مشتری j از محصول m در دوره t ام : حداقل تقاضای مشتری j از محصول m در دوره t ام : هزینه نگهداری یک واحد ماده اولیه r در انبار تولیدکننده در دوره t ام : نرخ مصرف ماده اولیه r در محصول m ام : هزینه سفارشدهی برای ماده اولیه r در دوره t ام : هزینه خرید هر واحد ماده اولیه r در دوره t ام : فاصله بین دو گره i و j : یک عدد بزرگ دلخواه متغیرهای تصمیم: : حجم بارگیری وسیله حمل l در لحظه خروج از تولیدکننده در دوره t ام : قیمت فروش محصول m در دوره t ام : تعداد مواد اولیه نوع r که در دوره t ام بازیافت می شود : متغیر مربوط به حذف زیرتور وسیله حمل l در مسیر گره j در دوره t ام : تعداد محصول m که توسط وسیله حمل l به مشتری j در دوره t تحویل داده میشود.
Production-inventory model for two-echelon closed-loop supply chain with finite manufacturing and remanufacturing rates.