Abstract:
مقدمه و هدف: آموزش فراگیر یکی از برنامههای مهم و اساسی در حوزه آموزش کودکان با نیازهای ویژه می باشد. هدف این پژوهش مطالعه درک و تبیین تجربیات معلمان مدارس با نیازهای ویژه ادر رابطه با چگونگی و شرایط آموزش درکودکان با نیازهای ویژه طرح آموزش فراگیر می باشد.
روش بررسی :این پژوهش به روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است، داههایبه دست آمده از این مصاحبهها با روش پدیدارشناسی اسمیت(1995) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: با تجزیه و تحلیل دادهها درنهایت پنج مضمون اصلی استخراج شد که بیان کننده تجارب معلمان کودکان مدارس استثنایی در موردکار با کودکان بانیازهای ویژه ودیدگاه آنها در رابطه باطرح آموزش فراگیر می باشد که این مضامین عبارت اند از :مزایا، معایب،آموزش،بسترسازی فرهنگی و اجتماعی ،امکانات ومعایب جداسازی می باشند.
نتیجهگیری: در بررسی تجارب و دیدگاه معلمان مدارس با نیازهای ویژه مشخص گردید که طرح آموزش فراگیر دارای محاسن و مزایای متعددی است و همچنین چگونگی آموزش در این طرح، شیوهها، اهداف و محتوای آموزش مهم بوده و نیز آماده شدن بسترهای فرهنگی اجتماعی و فراهم شدن امکانات ازمقدمات ضروری اجرای طرح می باشد و دیگر این که نظام آموزش و پرورش کنونی که بیشتر مبتنی بر جداسازی دانش آموزان است دارای معایب اساسی بوده و نمی تواند پاسخگوی نیازهای همه دانشآموزان باشد.
Background and Purpose: Inclusive education is one of the main and basic programs in the field of educating children with special needs. The purpose of the present study was to study the perception and explanation of teachers’ experiences of schools with special needs in relation to the method and conditions of educating exceptional children and planning the inclusive education. Method: This research was a qualitative one with descriptive phenomenological approach. To collect data, the semi-structured interview was applied. The data from these interviews were analyzed by Smith's phenomenological method (1995).
Results: By analyzing the data, in the end, five main themes were extracted from the experiences of special school teachers for working with children with special needs and their views on the inclusive education program: advantages, disadvantages, social and cultural accommodations, facilities, and the drawbacks of separating the students.
Conclusion: In examining the experiences and views of teachers of special schools, it became clear that the inclusive education program has many advantages and benefits. In implementing of the inclusive, teaching methods, goals, and content of education is important. Also, the preparation of social cultural platforms and the provision of facilities is an essential prerequisite for the implementation of this plan. The current education system, which is more based on the separation of students, has major disadvantages and cannot meet the needs of all students.