Abstract:
امروزه بهدلیل نقش شایان توجه جوامع مجازی در جنبههای مختلف کسبوکار، رقابت زیادی بین آنها برای جذب کاربر وجود دارد، بنابراین مطالعاتی که بتواند عوامل مؤثر بر مشارکت مصرفکنندگان در این محیطها را مشخص کند، بیش از پیش در کانون توجه متخصصان و فعالان این بخش قرار گرفته است. هدف از نگارش این مقاله، بررسی تأثیر عوامل فردی و اجتماعی بر مشارکت مصرفکنندگان جوامع مجازی است. به همین منظور در این پژوهش تلفیقی (کیفی و کمی) ابتدا در بخش کیفی، مصاحبههای نیمه ساختاریافتهای با خبرگان انجام گرفت و بهکمک تکنیک تحلیل محتوا عوامل مؤثر بر مشارکت مصرفکنندگان در جوامع مجازی شناسایی شد و در مرحلۀ بعد، به آزمون کمی مدل طراحیشده اقدام گردید. نتایج کمی پژوهش نشان داد عوامل فردی و اجتماعی بهخصوص مواردی که بهصورت اکتشافی شناسایی شدهاند، اهمیت ویژهای در مشارکت دارند. عوامل فردی اکتشافی شامل نوع شخصیت، تخصص شغل و کمبودهای فضای حقیقی هستند و عوامل اجتماعی شناساییشده از تأثیر هنجارهای ذهنی، هنجارهای گروهی و هویت اجتماعی بر مشارکت مصرفکنندگان جوامع مجازی حکایت دارد.
Nowadays virtual communities play significant role in different business aspects, which is why competition between virtual communities is growing; as a result studies which are conducted to determine factors affecting consumers’ participation attract specialist’s attention. The aim to write this article is considering personal and social factors which affect consumers’ participation in virtual communities. In this respect, mixed method research (qualitative and quantitative) has been conducted in this study. First semi-structured interview with experts has been analyzed by directed content analysis technical, and then research model was tested by quantitative method. Quantitative research result has shown personal and social factors, especially which were identified exploratory had significant effect on consumers’ participation. Personal exploratory factors were consisting of; personality type, job expert, defects of real space, also identified social factors revealed that subjective norms, group norms and social identity had effect on consumers’ participation in virtual communities.
Machine summary:
تأثير عوامل فردي و اجتماعي بر مشارکت مصرف کنندگان جوامع مجازي زهره دهدشتي شاهرخ ١، پدرام بهيار٢ امروزه به دليل نقش شايان توجه جوامع مجـازي در جنبـه هـاي مختلـف کسـب وکـار، رقابت زيادي بين آنها براي جذب کاربر وجود دارد، بنابراين مطالعاتي که بتواند عوامل مـؤثر بـر مشارکت مصرف کنندگان در اين محيط هـا را مشـخص کنـد، بـيش از پـيش در کـانون توجـه متخصصان و فعالان اين بخش قرار گرفته است .
به همـين منظـور در اين پژوهش تلفيقي (کيفي و کمي ) ابتدا در بخش کيفي ، مصاحبه هاي نيمـه سـاختاريافته اي بـا خبرگان انجام گرفت و به کمک تکنيک تحليل محتوا عوامل مؤثر بر مشارکت مصرف کننـدگان در جوامع مجازي شناسايي شد و در مرحلة بعد، به آزمون کمي مدل طراحي شده اقـدام گرديـد.
شاخص هاي توصيفي براي تمام متغيرهاي پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} متغير تحقيق کشيدگي ارزش هدفمندي -0/283 ارتقاي اجتماعي 1/065 خود اکتشافي 0/197 کمبودهاي فضاي حقيقي -0/4 ويژگي هاي شخصيتي 0/51 تخصص شغل 0/609 پايداري تعامل بين فردي 0/118 سرگرمي -0/108 هنجارهاي ذهني -0/179 هنجارهاي گروهي 0/645 هويت اجتماعي 2/457 تمايل -0/579 نيت هاي ما 0/413 رفتار مشارکتي -0/389 شکل ٢ مدل تحليل عاملي تأييدي و معادلات ساختاري را در حالت تخمين ضرايب استاندارد نشان مي دهد.
Intentional social action in virtual communities.
A social influence model of consumer participation in network- and small group based virtual communities.
Online Social and Business Networking Communities.
Understanding online community user's participation: a social influence perspective.