Abstract:
پژوهش حاضر با هدف آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی بر کیفیت زندگی در افراد وابسته به مواد انجام شد. جامعه آماری شامل افراد وابسته به مواد مراجعه کننده به مرکز متادون درمانی شهرستان قروه (نیکو سلامت) در سال 1392 بود. این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 90 نفر از افراد وابسته به مواد مراجعه کننده به کلینیک ترک اعتیاد بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از بین آن ها، 30 نفر از این افراد که در پرسش نامه کیفیت زندگی پایین ترین نمرات را گرفتند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت 9 جلسه دو ساعته آموزش معنویت قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. گروه آزمایش و کنترل پرسش نامه کیفیت زندگی را در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با استفاده از کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که آموزش معنویت با تاکید بر آموزه های دین اسلام به طور معنی داری در ارتقاء کیفیت زندگی در افراد وابسته به مواد موثر بود. با توجه به اهمیت کیفیت زندگی افراد وابسته به مواد، مراکز ترک اعتیاد می توانند با ارائه آموزش معنویت به افزایش سطح کیفیت زندگی این افراد کمک کنند.
The aim of the present study was to investigate the effectiveness of training spirituality with emphasis on Islamic teachings on life quality in substance-dependent individuals. This study was a quasi-experimental research conducted in the form of pretest-posttest with control group. The statistical population included substance-dependent individuals referring to the center of methadone therapy in the city of Ghorveh (Nikoosalamat) in 2013. Ninety substance-dependent individuals were randomly selected. Among them، 30 individuals who had received the lowest scores on the Life Quality Inventory (WHOQOL) were randomly classified into experimental (n=15) and control (n=15) groups. The experimental group received 9 two-hour sessions of spirituality therapy، whereas the control group received no intervention. Experimental and control groups completed the WHOQOL in pretest-posttest. Data were analyzed by multivariable analysis of covariance (MANCOVA). Results showed that training spirituality with emphasis on Islamic teachings was significantly effective in improving life quality in substance-dependent individuals. Given to the importance of life quality in substance-dependent individuals، it is concluded that the addictive treatment centers can help increase life quality of these individuals by providing spiritual education.
Machine summary:
از بین آن ها، ٣٠ نفر از این افراد که در پرسش نامه کیفیت زندگی پایین ترین نمرات را گرفتند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (١٥ نفر) و کنترل (١٥ نفر) قرار گرفتند.
یافته ها نشان داد که آموزش معنویت با تاکید بر آموزه های دین اسلام به طور معنیداری در ارتقاء کیفیت زندگی در افراد وابسته به مواد مؤثر بود.
Kim, Seidlitz, Ro, Evinger & Duberstein میزنند.
نتایج پژوهش ها نشـــان میدهد که معنویت درمانی و معنادرمانی بر افزایش سـازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی مؤثر اســت (دیویســون و جهانگیر٣، ٢٠١٣).
Maremmani, Pani, Pacini & Perugi 3.
Katschnig علوم بهداشــتی و به ویژه آموزش معنویت ، مهارت های زندگی معنوی و شــیوه زندگی ســالم بـه بیمـاران ، خـانواده هـا، جوانـان و افراد اســـت .
با توجه به آنچه ذکر شـــد ســـوال پژوهش حاضـــر این بود که آیا آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی بر کیفیت زندگی افراد وابسته به مواد موثر است ؟ روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری این پــژوهـــش آزمایــشی از نوع پیـــش آزمون ـــ پس آزمون با گروه کنترل بود.
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضــر اثربخشــی آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اســلامی بر کیفیت زندگی در افراد وابســته به مواد بود.
نتایج نشــان داد که اســتفاده از آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسـلامی بر مقیاس های کیفیت زندگی (ســلامت جسـمانی، ســلامت روانی، روابط اجتمـاعی و وضـــعیـت زنـدگی) در افراد وابســـتـه بـه مواد مؤثر اســـت .
Quality of life under maintenance treatment with heroin versus methadone in patients with opioid dependence.