Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش برنامه درسی پایه ششم بر ترغیب دانش آموزان به مطالعه بود. روش پژوهش کیفی به شیوه تحلیل محتوای کیفی و همچنین روش نظریه مبنایی به عنوان فرایند، انجام شد. جامعه پژوهش تمام کتاب های درسی پایه ششم ابتدایی در سال 93-1392 و نیز معلمان پایه ششم ابتدایی شهر کرج بودند. اطلاع رسان ها 9 کتاب درسی به روش سرشماری و 19 نفر از معلمان پایه ششم به شیوه نمونه گیری هدفمند و با رعایت اشباع نظری بودند. ابزارهای پژوهش شامل چک لیست تحلیل محتوا و مصاحبه نیمه ساختارمند بود. یافته ها نشان داد که کتاب های درسی پایه ششم به شیوه مستقیم و غیر مستقیم دانش آموزان را به مطالعه ترغیب می کنند. همچنین در متن کتاب های درسی مفاهیمی وجود دارد که از دانش آموزان می خواهد به مطالعه و جمع آوری اطلاعات ازمنابع گوناگون بپردازند. معلمان گاهی اوقات دانش آموزان را به مطالعه تشویق می کنند اما در ارزشیابی این روند مدنظر قرار نمی دهند. منابع و مواد آموزشی متنوعی که دانش آموزان را به مطالعه ترغیب کند، در مدارس ابتدایی به چشم نمی خورد.
The purpose of this study was to determine the role of sixth grade curriculum in encouraging students to study. Qualitative research method was used in the form of analyzing qualitative content and grounded theory as a process, not as a product. The population of the study was all sixth grade elementary school textbooks in 2012-2013 and sixth grade elementary school teachers in Karaj. The informants were 9 textbooks selected by census method and 19 teachers from the sixth grade selected by purposeful sampling and theoretical saturation. The research tools were semi-structured content analysis checklist and interview. The findings suggest that sixth-grade textbooks encourage students to directly and indirectly study. There are concepts in the textbook that asks students to study and collect information from a variety of sources. Teachers sometimes encourage students to study but they do not consider it in the evaluation process. Varied resources and materials that encourage students to study in elementary schools, were not seen in these schools. In the end, the findings were discussed and applied suggestions were presented.
Machine summary:
"ویژگی های جمعیت شناختی شرکت کنندگان (رجوع شود به تصویر صفحه) پاسخ به پرسش اول - آیا محتوای کتاب های درسی پایه ششم ابتدایی دانش آموزان را به مطالعه ترغیب می کند؟- در این پژوهش یافته ها شامل دو بخش است .
تقریبا در همه کتاب های درسی پایه ششم ، درس ها، مفاهیم یا جملاتی که حاکی از راهنمایی کردن دانش آموز به مطالعه باشد وجود دارد، اما در کتاب هایی مانند فارسی بخوانیم ، مطالعات اجتماعی ، کار و فناوری و کتاب تفکر و پژوهش ، از دانش آموزان بیشتر خواسته شده است که به جمع آوری اطلاعات و یا مطالعه کتاب بپردازند (بر طبق جداول ٢ الی ٨) .
باید خاطر نشان کرد که معلمان در تدریس خود از روش های متفاوتی استفاده می کنند و همه آن ها به طور مستقیم یه غیر مستقیم ، در روش های تدریس خود از دانش آموزان می خواهند که کتاب های مختلفی را مطالعه و یا برای کارهای درسی و جمع آوری اطلاعات به اینترنت و یا سایر منابع مطالعه مراجعه کنند که این یافته با نتایج پژوهش های محسنیان (١٣٨٣)، ظهیری ناو و رجبی (١٣٩٠) هال و کولز ١ 1 F (١٩٩٩) همسو است .
اما اکثر معلمان ، منابع و مواد آموزشی موجود را برای ترغیب دانش آموزان به مطالعه ناکافی دانستند و گفتند با توجه به این وضع دانش آموزان در همین سطح ، یعنی سطح مطالعه کتاب های درسی باقی خواهند ماند این امر با یافته های پژوهش بیگدلی و الهام پور و باجی (١٣٨٦)، استارم (٢٠٠٣)، همسویی دارد."