Abstract:
ورزش از مؤثرترین عوامل اثرگذار در رشد اقتصادی و درآمدزاترین صنایع در قرن 21 به شمار میرود. هدف از اجرای این پژوهش مقایسۀ میزان استفاده از استراتژیهای آمیختۀ ترویج و نحوۀ بهکارگیری آنها در شرکتهای تولیدکنندۀ ورزشی است. روش تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی بود که به شکل میدانی انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهای محققساخته با مقیاس لیکرت استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظرسنجی از استادان و متخصصان بازاریابی و بازاریابی ورزشی (10 نفر) سنجیده شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید (89 /0 =α). جامعۀ آماری پژوهش شامل شرکتهای تولیدکنندۀ محصولات ورزشی (180=N) بود که تعداد 122 شرکت نمونۀ تحقیق را تشکیل میدادند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مکرر استفاده شد. یافتهها نشان داد در میان استراتژیهای آمیختۀ ترویج، از استراتژی فروش حضوری بیشترین و از استراتژی تبلیغات و بازاریابی مستقیم کمترین استفاده شده است. بهطور کلی میتوان گفت استفاده از فنون و شیوههای بازاریابی و استراتژیهای ترویج در بخش تولیدی صنعت ورزش محدود است و بخش تولیدی صنعت ورزش برای رسیدن به وضعیت مطلوب به تلاش بیشتری نیاز دارد.
Machine summary:
بر اساس نتایج آزمون تحلیل واریانس مکرر مشخص شد بین میزان استفاده از استراتژیهای آمیختۀ ترویج در بخش تولید صنایع ورزشی ایران تفاوت معنیداری وجود دارد.
- بین میزان استفاده از استراتژی پیشبرد فروش با سایر استراتژیها در بخش تولید صنایع ورزشی ایران تفاوت معنیداری وجود دارد.
- بین میزان استفاده از استراتژی بازاریابی مستقیم با سایر استراتژیها در بخش تولید صنایع ورزشی ایران تفاوت معنیداری وجود دارد.
- بین میزان استفاده از استراتژی فروش شخصی با سایر استراتژیها در بخش تولید صنایع ورزشی ایران تفاوت معنیداری وجود دارد.
همانگونه که نتایج بررسیها و جداول آماری نشان میدهند، عامل فروش شخصی بیشترین میزان استفاده را در میان سایر استراتژیهای ترویج در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران دارد و استراتژی پیشبرد فروش در جایگاه دوم قرار دارد، همچنین استراتژیهای بازاریابی مستقیم و تبلیغات کمترین کاربرد را داشتند.
بعضی دیگر نیز روابط عمومی از طریق پوشش رسانهای را از مؤلفههای اصلی ارتباط بین ورزش و جامعه بیان کردهاند و بهکارگیری آن را برای برقراری ارتباط مؤثرتر ضروری دانستهاند (38،37) و بر نقش روابط عمومی در برگزاری جشنهای ورزشی، آگاه کردن مشتریان در جشنها و انجام تحقیقات بیشتر در زمینۀ ارتباط با رسانه تأکید کردهاند (7)؛ در نتیجه باید در بخش تولیدی صنعت ورزش کشور توجه بیشتری به استفاده از استراتژی تبلیغات و روابط عمومی کرد و مفید است که مدیران بیشتر در این زمینهها سرمایهگذاری کنند تا بتوانند بهخوبی از مزایای این دو استراتژی بهره گیرند تا در مسیر بهتر شدن محصولات ورزشی و در کل، بهتر شدن صنعت ورزش کشور گام بردارند.