Abstract:
سؤال اساسی این طرح عبارت است از:چه عواملی بر کاهش همکاریعلمی اساتید علوم اجتماعی تأثیر دارند؟ هدف اصلی پژوهش نیز، توصیف و تبیین میزان همکاری علمی در بین اساتید علوماجتماعی در دانشگاههایمورد نظر است.برای رسیدن به هدف پژوهش، از چهارچوب نظری استفاده شده است؛ که شامل مبانی توصیفی – تبیینی همکاری علمی، نظریه بنداوید و مرتن است. فرضیات پژوهش نیز بر مبنای پرسش آغازین، اهداف پژوهش و مبانی نظری مشتمل بر 3 فرضیه علی و همبستگی است.
روش پژوهش «کمی- پیمایشی» است؛ و از تکنیک پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شدهاست. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 101 نفر از اساتید علوماجتماعی شش دانشگاه مورد نظر است که به شیوه نمونهگیری احتمالی طبقهبندی انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری مختلفی نظیر رگرسیون، همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر بهره گرفته شدهاست. آزمون فرضیههای تحقیق نشان میدهند که اخلاقگروه علمی، میزان ارتباطات و تعاملات علمی و متغیرهای زمینهای مورد نظر (جنس، سن، مرتبهعلمی، وضعیت تأهل و...) بر همکاری علمی تأثیر معناداری دارند. علاوه بر این، یافتهها نشان میدهند که همبستگی مثبت و معنیداری میان اخلاق گروهعلمی و میزان ارتباطات و تعاملات وجود دارد. بر اساس تحلیل دادهها میتوان استنتاج کرد که ضعف اخلاق گروهعلمی و ضعف تعاملات و ارتباطات باعث شده است همکاری علمی در بین اساتید علوم اجتماعی شش دانشگاه مورد نظر پایین باشد. علاوه بر این میزان تولیدات علمی و پژوهشی اساتید مورد مطالعه بسیار کم است.
Machine summary:
تحلیل جامعه شناختی عوامل مؤثر بر کاهش همکاریعلمی در بین اعضای هیئت 1 علمی دانشکده های علوم اجتماعی (مطالعه موردی دانشگاه های تهران ، تربیت مدرس ، علامه طباطبایی، شهیدبهشتی، تربیت معلم ، الزهرا) هوشنگ نایبی ٢، مریم شعبان 3 تاریخ دریافت : ١٣٩٥/١٢/٢٣ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/٨/٥ چکیده سؤال اساسی این طرح عبارت است از: چه عواملی بر کاهش همکاریعلمی اساتید علوم اجتماعی تأثیر دارند؟ هدف اصلی پژوهش نیز، توصیف و تبیین میزان همکاری علمی در بین اساتید علوم اجتماعی در دانشگاه های مورد نظر است .
همکاریعلمی، اخلاق گروه علمی، تعاملات و ارتباطات گروه علمی، اجتماع علمی، جامعه شناسی علم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ١پژوهش حاضر مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی، با عنوان «همکاری علمی و پویاییگروهی گروهی در بین اساتید علوم اجتماعی دانشگاه های تهران ، تربیت مدرس ، علامه ، بهشتی، تربیت معلم و الزهرا» میباشد، که سال ١٣٩٤ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دفاع شده است .
علاوه بر این نتایج تحقیق قانعیراد در مورد تعاملات اجتماعی در جامعه علمی نشان میدهد که ٤٧ درصد از اساتید علوم اجتماعی (پاسخگویان ) در دانشگاه های تهران ، تربیت مدرس ، علامه ، بهشتی، تربیت معلم و الزهرا دچار فردگرایی پژوهشی هستند و در طرح مسائل و اولویت های پژوهشی، در فرایندهای انجام تحقیقات و مستندسازی گزارش ها و آثار خود، از همکاری و تعامل با دیگر همکاران خود برخوردار نیستند.
جدول (٢): شاخص میزان ارتباط و تعاملات بین اساتید علوم اجتماعی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : (قانعی راد، ١٣٨٥/ ٢) اخلاق گروه علمی (متغیر مستقل ): بررسی ساختار فرهنگی علم ١ یکی از کانون های مهم توجه در جامعه شناسی علم مرتن میباشد.