Abstract:
روش پژوهش در این تحقیق، پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه در قالب طیف لیکرت استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق نیز شامل تمامی زنان متولد دهة 60 در همدان میباشد که در زمان انجام تحقیق (شهریور، 1394) در این شهر سکونت داشتهاند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 400 نفر برآورد گردیده، شیوهی نمونه گیری هم خوشهای چند مرحلهای بوده است. چارچوب نظری استفادهشده در این مقاله، نظریة سرمایه جنسی کاترین حکیم میباشد. برای سنجش پایایی ابزار پژوهش نیز از آلفای کرونباخ استفاده شده است که میزان ضریب آن برای ابعاد مدیریت بدن (9/.) و برای ابعاد سرمایه جنسی (92/.) بوده است. اطلاعات جمعآوریشده از طریق پرسشنامه بعد از کدگذاری با استفاده از نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد میانگین میزان پرداختن به مدیریت بدن از سوی زنان جامعه مورد مطالعه برابر با (3/3 از 5) میباشد که رقم قابل توجهی بوده و آمار نسبتا بالایی را به ما نشان میدهد و در این میان بعد سر و صورت با میانگین (71/3 از 5) از وزن بالاتری نسبت به سایر ابعاد مدیریت بدن نزد جامعه موورد مطالعه برخوردار است. میانگین ارزش سرمایه جنسی در بین پاسخگویان برابر با (81/3 از 5) میباشد که از میانگین نسبتا بالایی برخوردار میباشد. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده آنست که متغیر مستقل سرمایه جنسی در سطح معناداری (sig = 0/00) و با بتای (623/0) بر میزان انجام مدیریت بدن زنان متولد دهة 60 تاثیر داشته است.
Machine summary:
4. Marrakchi&Maibach مصرف لوازم آرایشی به گونه ای که افزایش میزان مصرف مواد آرایشی و بهداشتی در میان زنـان [ایرانی و به تبع آن همدانی ]، ایران را به هفتمین مصرف کنندۀ مواد آرایشی و بهداشتی در جهان تبدیل کرده است (کبیری و قربانعلی زاده ، ١٣٩٢)، و پیـروی از دنیـای مـد بـه روشـنی از غلبـه 1 الگوهای تعریف شده و متعین غربی از زیبایی و بالاتر رفتن ارزش و اهمیـت سـرمایۀ جنسـی نزد زنان شهر همدان ، که گاه و به عبارت صحیح تر در اکثر موارد با ویژگی های مـذهبی ، ملّـی ، قومی و نژادی ما هیچ نوع مجانستی ندارد (و در تقابل مستقیم با آن ارزش ها قرار دارد)، رونـد نگران کننده ای را طی می کند که باید از آن به عنوان یک مسأله حاد اجتماعی یادکرد کـه جامعـۀ ایرانی و بالتبع زنان همدانی با آن مواجه اند.
بر این اساس می توان بیان داشـت کـه ایـن دو بعـد از مـدیریت بـدن بیشـترین همبستگی را با متغیر سرمایه جنسی زنان متولد دهۀ ٦٠ داشته و کم ترین میزان همبستگی (٠/٥٣٤=- r) را با بعد سایر قسمت های بدن دارا است .
Motaleye Jameyeshenakhti-e naghshe modakhelegarayaneye moteghayer pazireshe ejtemaie da tasirgozarie resaneha bar gerayeshe zanan be zibaie baa male jarahi, journal of Zan va jameye, 5th year, No. 3.
Rahnamaye Sanjesh va tahghighate ejtemaie, Naebi Hooshang Trans, Iran, Tehran: Nashr-e Ney. Mohammadpour, Ahmad & Mahdi (2008).
Avamele ejtenmaie moaser bar anjam-e Jarahihay-e Zibaie -e zanan [Social factors affecting women's cosmetic surgery], Women’s Studies Sociological and Psychological, 9(3): 59-84.