Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی کارکرد خانواده، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای دبستانهای شهر اهواز با کنترل ترتیب تولد صورت گرفت. این پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسهای (پس از وقوع) میباشد. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر پایهی ششم دبستانهای اهواز که در سال تحصیلی 1395-1394 بودند. از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد 50 نفر، با روش نمونهگیری چندمرحلهای خوشهای و ساده که اختلال نافرمانی مقابلهای داشتند انتخاب شدند و به همین تعداد نیز دانشآموزان بدون این اختلال انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزار های سیاههی رفتاری کودک (فرم والد)، سنجش کارکرد خانواده، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و برای تعیین عملکرد تحصیلی از میانگین کل معدل تحصیلی استفاده شد. نتایج تحلیل مانکوا نشان داد که بین کارکرد خانواده، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای در متغیرهای کارکرد خانواده، راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی نسبت به دانشآموزان بدون این اختلال دارای عملکرد کمتر، ولی در استفاده از راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان نسبت به آنها بالاتر بودند.
Machine summary:
"از جمله امرن، ارمن، گمستس، یولف و کاکیزای (2013) در رابطه با کارکرد خانواده در کودکان دارای Bruggink, Huisman, Vuijk, Kraaij, & Garnefski Cavanagh, Quinn, Duncan, Graham, & Balbuena Imren, Arman, Gumustas, Yulaf, & Cakıci اختلال بیشفعالی با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای، به این نتیجه رسیدند که کارکرد خانواده در کودکان بیشفعال ناسالم بوده و در خرده مقیاسهای حل مسئله، نقشها، آمیختگی عاطفی و کارکرد کلی دچار اختلال هستند.
جهت مقایسه متغیرهای کارکرد خانواده، راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان، راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی در دو گروه دانشآموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و دانشآموزان عادی پایه ششم دبستانهای شهر اهواز، با توجه به کنترل ترتیب تولد آزمودنیها، تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) انجام گرفت.
خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری برای مقایسه میانگین نمرههای متغیرهای وابسته در دو گروه دانشآموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و عادی (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که جدول 3 نشان میدهد، پس از کنترل ترتیب تولد آزمودنیها، بین دو گروه دانشآموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و دانشآموزان عادی از لحاظ حداقل یکی از متغیرهای وابسته (کارکرد خانواده، راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان، راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی) تفاوت معنیداری وجود دارد.
جدول 4 نتایج تحلیل کوواریانس یکراهه در متن مانکوا را برای مقایسه متغیرهای وابسته پژوهش (کارکرد خانواده، راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان، راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی)، با کنترل ترتیب تولد آزمودنیها، را در دو گروه دانشآموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و عادی نشان میدهد."