Abstract:
هدف: این نوشتار در پی استخراج چارچوبی بر اساس تحلیل مضمون رهبری معنوی در آموزش عالی بود.
روش: پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی و متوالی بود که با همسوسازی داده ها، به تدوین و اعتباریابی
چارچوب نظری اولیه بر اساس تحلیل مضمون و تحلیل عاملی تاییدی پرداخته شد. محیط پژوهش منابع در
1990 در حوزة - دسترس دست اول پایگاه های اینترنتی و بانکهای اطلاعاتی علمی معتبر در گسترة زمانی 2016 رهبری معنوی در آموزش عالی با نمونه گیری هدفمند بود. جامعه آماری پژوهش شامل روسا و معاونان کلیه واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی ایران به تعداد 46 واحد و روسا و معاونان دانشکده های آن به تعداد 736 نفر بود. بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده، 530 نفر در پژوهش مشارکت کردند. یافته ها: مدل رهبری معنوی در سازمان آموزش عالی شامل پنج بعد و 22 مولفه بود. نتیج هگیری: مدل حاضر می تواند مبنای مناسبی برای شناخت رهبران معنوی در جایگاه خود و همچنین سنجش و ارائه راهکارهای بهبود رهبری معنوی سازمانها و به خصوص نظام آموزش عالی بر اساس معرّفهای تعریف شده در این مدل باشد. پیشنهاد می شود جمعیت دانشگاه و نظام آموزش عالی به مدل رهبری معنوی در آموزش عالی ایران توجه ویژه ای کند و این دیدگاه نوین به همه اعضای دانشگاه آموزش داده شود.
Machine summary:
"جو سازمانیافته، کارکنان هماهنگ، تمایل به کمک به دیگران، تکمیل کار با تلاش و سختکوشی، استنباط معنی در کار و فعالیتهای Mwambazambi & Banza Fry& Slocum Grunes, Gudmundsson, Irmer Mohammadnezhad , Roshan A , Motahhari سازمانی، به همپیوستگی و عضویت، وجدان کاری و ایثار کارکنان، از پیامدهای رهبری معنوی در سازمان است(فرای و همکاران، 2011: 10).
چارچوب مدل استخراجشدۀ رهبری معنوی در آموزش عالی بر اساس تحلیل مضمون چگونه است؟ Marvel, Baily, Pfaffly, Gunn Miller Fry & Matherly ب) روششناسی پژوهش این پژوهش ازحیث هدف، بنیادی و به لحاظ روش، ترکیبی محسوب میشود.
جدول 4: مقایسه درصدی مؤلفههای مدل رهبری معنوی برای آموزش عالی در کل منابع (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول، در کل منابع به ترتیب تعالی معنوی پایدار سازمانی با 162 مضمون و 97/27 درصد، بیشترین تعداد و درصد مضمون و سلامت معنوی پایدار جهانی با50 مضمون و 63/8 درصد کمترین تعداد و درصد مضمون را به خود اختصاص دادهاند.
نتایج پژوهش حاضر و ابعاد و مؤلفهها و سایر سازههای مطرح در مدل به طور جامع از مؤلفههای مهم کسب موفقیتهای مختلف در زمینه و محورهای رشد و توسعه برای رهبری معنوی مراکز آموزش عالی است که با نتایج سایر پژوهشها همخوانی دارد.
جنبۀ نوآوری پژوهش ویژگی منحصر بهفرد این پژوهش، بررسی جامع منابع داخلی و خارجی و بررسی و تحلیل مضمون انواع سازههای معنوی، نظیر فرهنگ معنوی، سرمایۀ معنوی، سلامت معنوی، خودآگاهی معنوی و سایر سازههای مرتبط در حوزۀ رهبری معنوی و آموزش عالی زیر نظر متخصصان و با تأکید بر روایی و پایایی مدل است.
Environmental & Spiritual Leadership tracing the synergies from an organizational perspective, Journal of Business Ethics,103 ,pp:553-565 - Ferguson, J."