Abstract:
هدف: هدف این پژوهش، فهم ماهیت و عوامل شکل دهنده راست کرداری مدیران در سازمانهای دولتی است.
روش: روش پژوهش،کیفی با راهبرد داده بنیاد بوده است که به این منظور، 22 مصاحبه با مدیران سازمانهای دولتی انجام شد.
یافته ها: به اتکای تحلیل داده ها، ماهیت و ابعاد پدیده مورد مطالعه روشن شد و دو مضمون صداقت رفتاری (راستگویی، عمل به وعده ها، ثبات و سازگاری گفتار و رفتار) و رفتار اخلاقی (تلاش در جهت کسب رضای خدا، قابلیت اعتماد، مهربانی، احترام به دیگران، عدالت، احساس مسئولیت و پیروی از قوانین و مقررات) به عنوان ابعاد اصلی راست کرداری مدیران مشخص شد. علاوه بر این، مهم ترین عوامل شکل دهنده آن: ویژگی های شخصیتی، باورهای مذهبی اسلامی، هوش اخلاقی، اسوه های اخلاقی، فرهنگ سازمانی و رهبری اصیل کشف شد.
نتیجه گیری: برای دستیابی به اعتماد، تعهد سازمانی، رفتار شهروندی، بهروزی زیردستان، رضایت شغلی، کاهش رفتارهای انحرافی و ...، بهبود راست کرداری مدیران ضرورتی بدیهی است که در آموزه های دینی اسلام هم مورد تاکید و تشویق بوده است.
Machine summary:
"(اسکیندلر و توماس، 10 1993) Integrity Othman Transparency International Simons, Tomlinson, & Leroy Kannan-Narasimhan & Lawrence Palanski & Yammarino Lennick & Kiel Duggar Robbins Schindler & Thomas با توجه به اهمیت بالای پدیده راستکرداری در حوزۀ رهبری و سازمان، شناخت کامل و موشکافانه آن ضرورت مییابد.
(شکل 1) جدول 3: یکی ازکدهای مفهومی و شکلدهی به مقولات مقوله اصلی مقوله(ابعاد) فرعی کدهای مفهومی فرهنگ سازمانی کدهای اخلاقی مشخص و تعریف شده مرزمشخص و دقیق کارهای درست و خلاف شفاف و آشکار بودن کدهای اخلاقی آگاهی همه اعضای سازمان از این کدها فضای اخلاقی و مثبت سازمان ستایش و تشویق افراد اخلاقی شکسته شدن قبح دروغ مصلحت اندیشی تملق و چاپلوسی هـ) یافتههای پژوهش بر اساس دیدگاه تجزیه تحلیل داده جمع شده از مشارکتکنندگان در پژوهش، مفهوم راستکرداری و عوامل شکلدهنده شناسایی شد.
مقولة اصلی «راستکرداری مدیران در سازمان» است؛ بر اساس نظرات مصاحبهشوندگان، دو مضمون سازگاری حرف و عمل صداقت رفتاری و رفتار اخلاقی مدیر، به عنوان دو مفهوم اصلی راستکرداری مدیر مورد تأیید قرار گرفته و این مفاهیم در زمینه و فرهنگ ایران، شامل ابعادی است که در شکل 1 نشان داده شده است.
Brown & Trevio Gardner و) بحث و نتیجهگیری در راستای پاسخ به پرسش پژوهش دربارۀ ماهیت و ابعاد راستکرداری مدیران در سازمانهای دولتی، دو مضمون صداقت رفتاری و رفتار اخلاقی به عنوان ابعاد اصلی راستکرداری مدیر یافته شدندکه در پژوهشهای قبلی خارجی هم در مفاهیمی مثل: «توازن و سازگاری حرف و عمل مدیران» و «پیروی و تعهد به ارزشهای اخلاقی» آمده است؛ هر چند دانشمندان بر یک تعریف واحد توافق نداشته و برخی راستکرداری را فقط صداقت رفتاری میدانند(سایمون، 2002؛ پالانسکی و یامارونی، 2007) که در آن بعد اخلاقی نادیده گرفته شده و برخی(بکر، 1998؛ کریج و گاستافسون، 1998) بعد رفتار اخلاقی را هم بدان اضافه میکنند."