Abstract:
هدف: ارائه الگوی تعالی سازمانی متناسب با دانشگاه اسلامی بر اساس قرآن کریم و نهج البلاغه.
روش: نخست به مطالعه و بررسی کامل قرآن کریم و نهج البلاغه اقدام شد. در تعیین مولفه ها بیشتر مواردی مورد توجه قرار گرفت که در آیات قرآن کریم یا فرازهای مختلف خطبه ها، نامه ها و حکمتهای نهج البلاغه به صورت امر و نهی خطاب به انسان مطرح شده بود و در نهایت، الگوی تعالی سازمانی متناسب با دانشگاه اسلامی ارائه شد.
یافته ها: در این مقاله مولفه های مرتبط با دانشگاه اسلامی به عنوان یک سازمان متعالی از قرآن و نهج البلاغه استخراج و در قدم بعدی از نگاه قرآن کریم و نهج البلاغه به بحث و توضیح راجع به هر کدام از مولفه ها پرداخته شد. مولفه های سازمان متعالی(که در اینجا از آن به دانشگاه اسلامی تعبیر می شود) در سه دسته ارتباط با خدا، ارتباط با دیگران و ارتباط با خود، تقسیم و در قالب الگوی نهایی پژوهش ارائه شده است.
نتیجه گیری: می توان تاکید کرد که با نهادینه سازی و در نتیجه، عملیاتی کردن اصول و مولفه های یاد شده در ارتباط با خدا، دیگران و خود، سازمانی متعالی شکل خواهد گرفت که نتایج موثری را برای سازمان در ابعاد مختلفی چون: نتایج منابع انسانی، نتایج مشتری، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد پدید خواهد آورد.
Machine summary:
"در تعیین مؤلفهها بیشتر مواردی مورد توجه قرار گرفت که در آیات قرآن کریم یا فرازهای مختلف خطبهها، نامهها و حکمتهای نهجالبلاغه به صورت امر و نهی خطاب به انسان مطرح شده بود و در نهایت، الگوی تعالی سازمانی متناسب با دانشگاه اسلامی ارائه شد.
نتیجهگیری: میتوان تأکید کرد که با نهادینهسازی و در نتیجه، عملیاتی کردن اصول و مؤلفههای یاد شده در ارتباط با خدا، دیگران و خود، سازمانی متعالی شکل خواهد گرفت که نتایج مؤثری را برای سازمان در ابعاد مختلفی چون: نتایج منابع انسانی، نتایج مشتری، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد پدید خواهد آورد.
(فضل الهی و حاج ابراهیمی، 1389) در حقیقت؛ در کشور ما ایجاد الگوهای تعالی سازمانی باید مبتنی بر اصول و ارزشهای اسلامی شکل بگیرد و از نظر ما مسلمانان، سازمان متعالی، سازمانی خواهد بود که در آن تعالیم اسلامی مبنای اعمال و رفتار افراد سازمان باشد و در آن، افراد خدا را ناظر اعمال خود بدانند و معتقد باشند که کوچکترین اعمال آنها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در نتیجه، در جهت انجام عمل صالح تلاش کنند.
ح) اعتبارسنجی الگو بر اساس نظر خبرگان شاخصههای نشاندهندۀ سازمان متعالی(نتایج منابع انسانی، نتایج مشتری، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد و عوامل جزیی مربوط به هرکدام از این شاخصهها) از الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت گرفته شده است.
به طور خلاصه و با توجه به اینکه مؤلفههای مربوط به نتایج سازمان متعالی از الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت انتخاب شده بود و این الگو یکی از معروفترین و مرسومترین الگوها در سراسر جهان و از جمله ایران است، میتوان گفت مؤلفههای مربوط به نتایج، مورد تأیید اکثر خبرگان میباشد."