Abstract:
در دهه اخیر، مباحث اخلاقی و اتخاذ رویکرد اخلاقی در حوزه سازمان و مدیریت بسیار رایج شده است. پیرو همین شرایط، مقوله رهبری در دانشگاهها به عنوان یکی از سازمانهای تاثیرگذار آموزشی در جوامع، تحت تاثیر این رویکرد قرار گرفته و منجر به ایجاد سبک جدیدی با عنوان «رهبری اصیل» شده است.
هدف: هدف این پژوهش، تشریح این مهم بوده است. بدین منظور، نخست به تشریح مفهوم اصالت که پایه و اساس رهبری اصیل را تشکیل می دهد پرداخته شد.
روش: با مطالعه میدانی و توزیع 320 پرسشنامه میان کارکنان دانشگاههای پیام نور استان البرز و با استفاده از روشهای کمی تحقیق (آزمون مقایسه میانگینها و آزمون فریدمن) و نرم افزارهای آماری، مفهوم رهبری اصیل و ابعاد مختلف آن مورد سنجش قرار گرفت و در نهایت، به رتبه بندی این عوامل پرداخته شد.
یافته ها: از میان چهار بعد مرتبط با مفهوم رهبری اصیل، به ترتیب: شفافیت در روابط، رفتار اصیل، خودآگاهی و پردازش متعادل اطلاعات، از اهمیت بیشتری برخوردارند.
نتیجه گیری: در انتهای پژوهش، راهکارها و پیشنهادهایی برای توسعه و ترویج رهبری اصیل به عنوان سبکی ضروری در مدیریت و رهبری دانشگاهها ارائه شده است.
Machine summary:
"ولی تحقیقات صورت گرفته چنین بیان میکنند که رهبری اصیل بر جنبههای اخلاقی رهبری متمرکز است و از جملۀ این جنبههای اخلاقی میتوان به تسهیم اطلاعات از جانب رهبر اصیل، تشویق برای داشتن ارتباطات باز و اینکه رهبر، خود واقعی خویشتن را در معرض نمایش بگذارد، اشاره کرد که در نتیجۀ آن، اعتماد را در پیروان نسبت به رهبر اصیل به همراه خواهد داشت.
جدول 4: معناداری آزمون فریدمن رهبری اصیل (به تصویر صفحه مراجعه شود) ح) نتیجهگیری و پیشنهادها با توجه به مطالبی که در ارتباط با رهبری اصیل ارائه شد، چنین استنباط میشود که دیگر سبکهای رهبری در بلندمدت در رابطه با روابط رهبران و پیروان دچار مشکل خواهند شد؛ زیرا تنها سبک رهبری که در آن، رهبر به نظام ارزشها و اعتقادات خود اشراف کامل داشته و بر مبنای آنها خودواقعی خویش را در معرض نمایش قرار میدهد و به عبارت دیگر؛ رفتار میکند، سبک رهبری اصیل است.
با در نظر گرفتن مطالب پیشگفته و با توجه به نتایج حاصل از اطلاعات جمعآوری شده در دانشگاههای مورد مطالعه، پیشنهادهایی به شرح ذیل در ارتباط با توسعه و ترویج رهبری اصیل در دانشگاهها ارائه میشود: مدیران و رهبران دانشگاهها بهتر است در گفتار و کردار خود، شفافیت و صداقت داشته باشند.
مدیران و رهبران دانشگاهها بهتر است به سمت رویکرد اخلاقی در سازمانشان گرایش داشته باشند؛ چرا که رویکرد اخلاقی از طرفی منجر به اعتماد بیشتر کارکنان به ایشان و سازمان شده و از طرف دیگر، اتخاذ رویکرد اخلاقی و استفاده از سبک رهبری اصیل، ارتباط تنگاتنگی با بقای رهبر و حفظ قدرت و نفوذ وی در پیروان دارد.
New York: Harper & Row. Conger, J."