Abstract:
هدف: هدف این مقاله، توصیف گروههای مرجع و گرایشهای دانشجویان نسبت به آنان است. لذا به دنبال تبیین و پاسخگویی به چرایی پذیرش یا رد یک کانون و محیط مرجع نیست.
روش: روش تحقیق مورد استفاده در این مقاله، روش پیمایشی است. جامعه آماری این طرح، کلیه دانشجویان دانشگاههای دولتی را که در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند، شامل می شود. این دانشگاهها مشتمل بر 14 واحد دانشگاهی اند که 11 دانشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سه دانشگاه وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده اند.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که خانواده ایرانی هنوز ساختار خود را حفظ کرده و به عنوان مهم ترین مرجع فکری و اجتماعی مورد توجه است. بنابر این، بیش از 80 درصد پاسخگویان، والدین را در حد متوسط به بالا، پاسخگوی نیازهای فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود دانسته اند. در مجموع، بیش از 65 درصد دانشجویان، توانمندی اینترنت را در برآورده کردن نیازهای مختلف خود، در حد متوسط به بالا ذکر کرده اند که درصد بسیار قابل توجهی است. یافته های تحقیق، نشان از جایگاه پایین مدیریتهای فرهنگی در بین دانشجویان دارد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که هنوز هم در جامعه ایرانی، والدین و اعضای خانواده دارای نقش و جایگاهی بی بدیل و منحصر به فرد در عرصه پاسخگویی و تامین نیازهای مختلف افراد به شمار می روند. میزان مراجعه و اعتماد دانشجویان به نظرات دوستان و آشنایان نیز قابل توجه و تامل است.
Objectives: The author of the article intends to describe and analyze the sources and attitudes of university students toward them (source groups). Therefore، the paper is not attempting to reject or accept a particular center or source environment.
Method: The method of the research is survey method and statistical community included all governmental universities consisting different educational levels from technician، Master of Arts، postgraduate and Ph.D. In addition، included14 divisions and 11 universities related to science، investigation and technology ministry and 3 medical sciences universities related to health، treatment and medical educational ministry.
Results: The results of the survey indicate that Iranian family structure is kept safe yet and is considered as the most important social source in our country. Therefore، more than 80% consider their parents as the answering source of their political، social and cultural questions. (Above average level). 65% of students refer to internet as the answering source of their different needs and questions that is considered as a high and significant percent. The results of the research also reveal a weak place for cultural managements among Iranian university students.
Conclusion: The paper concludes that parents and members of the family have a unique place and role in answering and fulfilling the needs of persons in Iranian community. The number of referring to friends and relatives and having confidant in them is also significant.
Machine summary:
در این طرح، به دنبال آنیم که دریابیم مهمترین محیطها، کانونها و گروههای مرجع دانشجویان کدامند و پایگاه و مقبولیت هر یک از آنها در میان دانشجویان چه میزان است؟ آیا مرجعهای اجتماعی دانشجویان به طور عمده متکی به افراد خاصی است؟ یا بیشتر متوجه جریانها و کانونهای فرهنگی و سیاسی است؟ مرجعهای دانشجویان به طور عمده در کدام یک از حوزههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعیاند؟ اساسا دانشجویان چه نگرشی نسبت به مقولة الگو و الگوپذیری و ضرورتهای آن دارند؟ آیا آنها الگوهای خود را در درون یا بیرون از مرزهای ملی و جغرافیایی جستجو میکنند؟ همچنین تلاش میشود مهمترین ویژگیهای گروهها و محیطهای مرجع از منظر دانشجویان مورد کندوکاو قرار گیرد.
بیش از 72 درصد پاسخگویان بر این باورند که دوستان و آشنایان در حد متوسط به بالا میتوانند نیازهای فکری و فرهنگی آنها را برآورده کنند و گروه دوستان را به عنوان یک کانون مطمئن مورد توجه قرار دادهاند.
در مورد میزان اعتماد و رجوع دانشجویان به مرجعهای فکری و فرهنگی، یافتهها گویای آن است که 47 درصد پاسخگویان دیدگاهها و اندیشههای حضرت امام (ره) را در برآورده ساختن نیازهای فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود در حد متوسط و بالاتر ارزیابی کردهاند؛ که بیانگر جایگاه نسبتا مناسبی است.
میزان اعتماد دانشجویان به کانونهای فکری و فرهنگی به عنوان یکی از اصلیترین عناصر در شکلگیری مرجعیت نیز در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.
یافتههای استنباطی تحقیق نیز گزارههای قابل اعتنایی را پیش رو قرار میدهد: یافتهها گویای آن است که زنان بیش از مردان معتقد به توانایی والدین و اعضای خانواده در برآورده کردن نیازهای فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود هستند.