Abstract:
هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت اجتماعی و بهزیستی روانشناختی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم می باشد. روش تحقیق این مطالعه از نوع نیمه تجربی و به شیوه پیش آزمون پس آزمون می باشد. جامعه آماری - تحقیق شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم می باشد که در مرکز اوتیسم تبریز دارای پرونده می باشند. نمونه آماری مشتمل بر 30 نفر از این کودکان می باشد که به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شده اند. گروه آزمایش بر اساس برنامه 13 گانه مهارتهای زندگی در معرض 12جلسه آموزش قرار گرفته اند و گروه مداخله هیچ آموزشی دریافت نکرده است. پرسشنامه های استاندارد سلامت اجتماعی کییز و بهزیستی روانشناختی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از نظرات مربیان و معلمان برای هر دو گروه آزمایش و کنترل گرداوری شده و با روش آنالیز کواریانس ساده در نرم افزار spss20 مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی در افزایش سلامت اجتماعی و بهزیستی روانشناختی تاثیر معناداری دارد (p0/05) P )بر اساس یافته های تحقیق پیشنهاد می گردد که برنامه مهارتهای زندگی مقدمتا به مربیان و معلمان و نیز والدین کودکان اوتیسم آموزش داده شود و نیز این برنامه ها در الگوی درسی یا آموزشی این کودکان گنجانده شود
Machine summary:
اثربخشي آموزش مهارتهاي زندگي بر سلامت اجتماعي و بهزيستي روانشناختي کودکان مبتلا به اختلال اوتيسم فاطمه طاهري ١، بهزاد محمدي ٢، زهره مقدم ٣ و رقيه ذاکرزاده 4 ١کارشناسي ارشد روان شناسي و آموزش کودکان استثنايي دانشگاه تهران fatemehh.
com چکيده هدف پژوهش بررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي زندگي بر سلامت اجتماعي و بهزيستي روانشناختي کودکان مبتلا به اختلال اوتيسم مي باشد.
پرسشنامه هاي استاندارد سلامت اجتماعي کييز و بهزيستي روانشناختي در مراحل پيش آزمون و پس آزمون با استفاده از نظرات مربيان و معلمان براي هر دو گروه آزمايش و کنترل گرداوري شده و با روش آناليز کواريانس ساده در نرم افزار spss٢٠ مورد تحليل قرار گرفته است .
اگر چه ممکن است بسياري از کودکان واجد اين اختلال تمايل داشته باشند با ديگران تعامل برقرار کنند، ولي به طور معمول مهارت هاي الزم براي تعامل موثر اجتماعي را ندارند (جمالي و همکاران ، ١٣٩٥: ٤).
بهمن زادگان جهرمــي و همکاران (١٣٨٩)، استوي و همکاران (١٣٩٤)، دي بيلـت ٢ و همکاران (٢٠٠٨)، بتلـــو٣ (٢٠٠٩)، چايمن ٤ و اسنل (٢٠١٣) در تحقيقات خود به اين امر اشاره مي کنند که آموزش مهارت ها به کودکان داراي اختلال اوتيسم در بهبود سلامت اجتماعي آن ها نقش مؤثري دارد.
با توجه به يافته هاي حاضر مي توان گفت که فرضيه تحقيق تاييد مي شود و آموزش مهارتهاي زندگي در سلامت اجتماعي کودکان مبتلا به اختلال اوتيسم تاثير معناداري دارد.
با توجه به يافته هاي حاضر مي توان گفت که فرضيه تحقيق تاييد مي شود و آموزش مهارتهاي زندگي در بهزيستي روانشناختي کودکان مبتلا به اختلال اوتيسم تاثير معناداري دارد.