Abstract:
خانواده در سرنوشت و سعادت هر جامعهای به عنوان مهمترین منشا شکلگیری جامعه، نقش بسزایی دارد تا بدان جا که سعادت و سلامت جامعه با سعادت و سلامت خانواده گرهخورده است. از این رو اسلام به این نهاد توجّه ویژهای داشته است و برای خانواده در مراحل مختلف رهنمونهایی را بیان نموده است تا به رشد و کمال واقعی دست یابد. دین که به همهی نیازهای خانواده در جهت رسیدن به رشد و شکوفایی توجّه داشته است به تربیت اعضای خانواده توجّه ویژه دارد و از آن جهت که دین به هر موضوعی جامعهنگر است به تمامی ابعاد تربیت توجّه دارد و از آنرو که تربیت جنسی زیربناییترین نوع تربیت است، بدان عنایت ویژهای داشته است. میل به تربیت جنسی که در نگاه اندیشمندان و صاحبنظران اجتماع سابقهای طولانی دارد در دین اسلام مورد اهتمام ویژهای قرار گرفته است و با تاکید فراوان نسبت به این نوع تربیت، راهکارهایی بیان شده است؛ امّا با وجود این در جوامع اسلامی این بخش از تربیت مورد بیمهری قرار گرفته است.
این پژوهش به دنبال این است که با تبیین جایگاه خانواده در سلامت جامعه به گوشههایی از اهتمام قرآن و روایات به تربیت جنسی اشاره نماید و بیشک تبیین مبانی و اصول این نوع تربیت متناسب با جامعه نیازمند پژوهشهایی مفصّل و شایسته است.
Machine summary:
"آمادگی روانی را برای ازدواج و تشکیل خانواده پیدا کند؛ با مسائل مربوط به زندگی خانوادگی و روابط با همسر آشنا گردد و در سایهی آن به آرامش برسد و بهگونهای توانمند شود که عواطف و فعالیتهای جنسی خویش را در جهت قرب خداوند و جلب خوشنودی پروردگار بهکار گیرد (فقیهی، 1387، ص20) به عبارت دیگر از آنرو که تربیت فراهم نمودن مقدمات برای رشد تمام استعدادها و به فعلیت رساند آنها به سوی هدف مطلوب بر اساس برنامههای منسجم است، منظور از تربیت جنسی این است که زمینهها و عوامل مربوط به مسائل جنسی طوری فراهم شود که استعدادهای شخص در جهت رسیدن به کمال اختیاری فرد شکوفا شود و او را برای رسیدن به کمال مطلوب یاری کند.
از آنچه به عنوان مقدمه بیان شد میتوان نتیجه گرفت که دوران کودکی زمان بسیار مناسبی برای تربیت فرزند است و بهترین فضای تربیتی نیز خانواده است و بیشک والدین نخستین کسانی هستند که متولی تربیت فرزند هستند؛ بنابراین باید با تأکید بر اصول اسلامی در این زمینه اقدام نمایند تا سعادت فرزندان و جامعه را فراهم آورند.
در روایات نیز به تأثیر نگاه اشاره شده است: «النظرة بعد النظرة تزرع فی القلب الشهوة و کفی بها لصاحبها فتنة» (شیخ حر عاملی، ج20، ص192) از آنجا که والدین نخستین افرادی هستند که با نوجوان معاشرت دارند و مؤثرترین نقش در اجرای مفاد آیات قرآن را به صورت عملی دارند تأکید قرآن برای اجازه و نگاه نکردن حتی در خانواده و با محارم بیانگر این است که رابطهی نگاه و تحریکات جنسی مخصوص نامحرم نیست و این مسألهای است که بسیاری از والدین نسبت بدان بیتوجهاند و با تصور اینکه محرمند چندان توجهی به پوشش ندارند (ر."