Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی برنامهریزی استراتژیک و فرایندهای آن در آموزش عالی با تمرکز بر برنامههای درسی آموزش عالی بهصورت میانرشتهای اجرا شد. در این رابطه با رویکرد توصیفی – تحلیلی و بر اساس پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه و تعمق بر مفاهیم و متون علمی، با هدف جهتدهی به پژوهشهای آینده، چهارچوب مفهومی ارائه شد. با توجه به ماهیت کیفی پژوهش، دادهها در این روش بهصورت باز و با استفاده از روش فرایند چرخهای تحلیل گردآوری شد. نتایج به دست آمده نشان داد چرخه ترسیمی برنامهریزی استراتژیک برنامه درسیمحور بهطور مستمر بهگونهای متعامل از مطلوبیت راهبردی، تحلیل راهبردی و راهیابی راهبردی در عرصه محیط آموزش عالی و در سطحی گستردهتر، محیط کلان در ابعاد و عناصر مختلف مورد توجه است. به عبارتی، توجه به برنامههای درسی آموزش عالی بر اساس پویاییهای محیطی و با ترسیم مأموریت و چشمانداز مناسب، ضمن توجه به تهدیدها و فرصتهای پیش رو ضرورت برنامهریزی مناسب برای اجرای استراتژی مورد نظر را محقق میکند. تحقق چنین مهمی، پاسخگویی متناسب با مقتضیات محیطی، خلق و توسعه دانش، انسجام و رشد مناسب در جهت اثربخشی برنامههای درسی متناسب با پویاییها و قابلیتهای محیطی را فراهم میسازد.
Machine summary:
نگاهي ميان رشته اي به برنامه ريزي استراتژيک آموزش عالي با محوريت برنامه درسي An Interdisciplinary Approach to Higher Education Strategic Planning based on Curriculum تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/٠٦/١١ جعفر ترکزاده * فهيمه کشاورزي** اين پژوهش با هدف بررسي برنامه ريزي استراتژيک و فرايندهاي آن در آموزش عالي با تمرکز بر برنامه هاي درسي آموزش عالي به صورت ميان رشته اي اجرا شد.
به علاوه اين جهت گيري بايد بتواند پيوند مناسبي ميان سطوح مفهومي و عملي، کلان و خرد، راهبردي و تاکتيکي در دانشگاه برقرار کند (ترکزاده ، ١٣٨٧) تا بدين طريق دستيابي به رسالت و هدف هاي مذکور را مطابق با پوياييها و تحولات روزافزون محيطي با برنامه ريزي راهبردي، بهبود فرايندها و اتخاذ روش هاي مناسب امکان پذير سازد (ايندرز١، ٢٠١٥؛ تيچلر ، 2 ٢٠١٥ و آلتباخ و همکاران ٣، ٢٠٠٩).
درواقع ، تجزيه و تحليل وضعيت و عملکرد سازمان در گذشته و زمان حاضر، تعيين کردن جهت ، هدايت برنامه ها و عمليات سازمان ، پيش بيني آينده مطلوب ، ارائه راه هايي براي دستيابي به مأموريت و هدف هاي مطرح شده ، فرايندهايي است که در برنامه ريزي استراتژيک بايد طي شود (مؤسسه بين المللي برنامه ريزي آموزشي ٣، ٢٠١٠).
لازم به ذکر است پژوهش هاي اجرا شده ، بيشتر به صورت غيرمستقيم مدل برنامه ريزي استراتژيک با محوريت برنامه درسي در آموزش عالي را بررسي کرده اند.
A Heterarchical Systems Thinking Approach to the Development of Individual Planning and Evaluation to Synergize Strategic Planning in Higher Education Practice.