Abstract:
اعتقاد و باور به موعود و ظهور منجی یکی از با اهمیت ترین مسائلی است که نزد ادیان مختلف از دیرباز مطرح بوده و در حال حاضر نیز پویاست و اذهان را به سوی خود جلب نموده است. در این مقاله سیمای موعود در آیین زرتشت و سیمای مهدی موعود به صورت تطبیقی موردبررسی قرار گرفته است. بررسی ها نشان می دهد که باوجود تشابهات و نقاط مشترک بین موعودهای زرتشت و مهدی موعود می توان اثبات نمود که ردپای سیمای منجیان زرتشت را بایستی در اساطیر و افسانه های ایران باستان جستجو نمود. درصورتی که سیمای مهدی موعود در قرآن کریم، احادیث پیامبر و ائمه اطهار قابل روئیت است، به گونه ای که خبر از آمدن منجی و موعود آخرالزمان به وضوح دیده می شود. هدف این مقاله با توجه به بررسی تطبیقی، این نیست که کدام آئین بر دیگری تاثیر گذاشته و یا این که از دیگری متاثر بوده است، بلکه هدف اصلی معرفی و شناخت موعود واقعی بر اساس مستندات معتبر نیز ریشه یابی موعودباوری و موعودگرایی در آیین زرتشت و دین اسلام است. سوال اصلی تحقیق بر این امر استوار است که سیمای کدام موعود متاثر از اوضاع اجتماعی فرهنگی آن دوره بوده و با افسانه و اساطیر درآمیخته است و موعود واقعی را با چه روش و یا روش هایی باید شناخت که هم مقبولیت عمومی داشته باشد و هم استدلال آن بر مبنای منابع و مستندات محکم استوار باشد. روش تحقیق در این نوشتار توصیفی و از نوع نظری است، به این شیوه که از روش های استدلال و تحلیل عقلانی استفاده شده و بر پایه مطالعات کتابخانه ای استوار است.
Believing in redeemer and reappearance of savior is one of the most important issues that has been discussed in different religions, traditionally, and is active presently and has drawn attentions. In this paper, the face of redeemer in Zoroastrian has been studied comparatively with Mahdi (AJ). Studies indicate that while there are similarities between redeemer ها in Zoroastrian and Mahdi (AJ), it can be demonstrated that Zoroastrian redeemers may be traced in ancient Iran myths. This while Mahdi (AJ) has been promised in Quran, Hadiths by the Holly Prophet and Imams such that it is clear a savior will reappear when final renovation of the world. Based on the fact that this paper is a comparative paper, the goal is not to show that which religion has affected the other and/ or has been affected by the other rather to introduce and know the real redeemer based on the credible documents and also to find the roots of believing in redeemer and messianism in Zoroastrian and Islam. The main question of research is based on the fact that the face of which redeemer has been affected by the social and cultural conditions of that era and has been intermingled with the myths and the real redeemer must be recognized based on what method or methods to be acceptable publicly and argued relying on the credible resources and documents. The research method is descriptive from theoretical type such that intellectual analysis and argument methods have been used. This research is based on the library studies.
Machine summary:
"قرآن کریم در زمینه ظهور و قیام حضرت مهدی(، مانند بسیاری از زمینههای دیگر بدون اینکه وارد جزئیات شود، بهصورت کلی و اصولی بحث کرده است؛ یعنی از تشکیل حکومت عدل جهانی، و پیروی کامل و نهایی صالحان در روی زمین سخن گفته است.
شیعیان امامان را مانند پیامبر(، ملهم از جانب خداوند میدانند و میگویند: امام ریاست عامه دارد و مقام او مافوق مقام بشر عادی است و از آن روزی که خداوند آدم را آفرید، نور خود را در برگزیدگان خویش، از حضرت نوح، ابراهیم، موسی و عیسی( گرفته تا به حضرت محمد( خاتمالانبیاء، سرایت داد و از وی آن نور را به اوصیای او، ائمه طاهرین( سریان داد و همان نور و روح خدایی است که در امام زمان( تجلی میکند و او را از سطح بشر عادی فراتر میبرد وی را قادر میسازد که قرن ها، بلکه هزاران سال بی هیچ گزند و آزار و بدون ضعف و پیری، با بدن جسمانی که در بشر عادی موجب کون و فساد است زندگی کند و در زمان مناسب به امر خداوند از پس پرده غیبت ظهور میفرماید.
(پیشوایی، 1391: 359) سیمای حکومت مهدی( در آیینه قرآن قرآن کریم در زمینه ظهور و قیام حضرت مهدی(، مانند بسیاری از زمینههای دیگر بدون اینکه وارد جزئیات شود، بهصورت کلی و اصولی بحث کرده است؛ یعنی از تشکیل حکومت عدل جهانی، و پیروی کامل و نهایی صالحان در روی زمین سخن گفته است."