Abstract:
فرهنگ چیست؟ مؤلفههای آن کدام است؟ خاستگاه فرهنگ چیست؟ اینها و پرسشهایی از این دست، تأملات فلسفی در شناخت فرهنگ را تشکیل میدهند که در محافل علمی معاصر جدی انگاشته شدهاند. از طرف دیگر، هر فرهنگی محمول ارتباط است و بدون ارتباط اصلاً فرهنگ وجود ندارد. در ضلع سوم، ارتباط درونفردی مبنای انواع ارتباطات انسانی است. بدینسان تبیین خاستگاه فرهنگ با عزیمت از ارتباطات درونفردی، مسئلهای مهم مینماید که پرسشی این چنین را در پیش روی محققان مینهد: رابطۀ فرهنگ با ارتباطات درونفردی چیست؟ در راستای تبیین این مسئله، پژوهۀ فرارو با روش تحلیل اسنادی، آموزههای عرفان اسلامی را دستمایه قرار داده است تا فرهنگ را از منظر ارتباط درونفردی و با رویکرد عرفان اسلامی بکاود. نتیجه نشان داده است فرهنگ بهعنوان یکی از محصولات انسان در قوس صعود، فرآوردۀ ارتباط انسان با نفس مطمئنه یا اماره است که اولی را فرهنگ طیب و دومی را فرهنگ خبیث مینامند و در صورت اول، نفس اماره عامل اخلالگر است و در صورت دوم، نفس لوامه عامل مانع است؛ همانطورکه این دو فرهنگ هریک دارای ماهیتی تشکیکی (طیفوار) هستند.
What is culture? What are its principles? What are its origins? These and similar questions comprise philosophical contemplations in the understanding of culture elaborated in the contemporary scientific circles. On the other hand, culture is embodied in relationship and it could not thrive outside of it. In a third dimension, introversive relationship is the basis for a variety of human relations. As such, the explanation of the origins of culture from the point of departure of introversive relationship appears like an important issue that suggests questions like this: what is the relationship between culture and introversive interaction? In explaining this problematic, the current research uses documentary method and avails the teachings of Islamic mysticism in order to view culture from the perspective pf introversive relationship and Islamic mysticism. The results show that culture as a human phenomenon in the ascending arc, is the result of human interaction with either his rational self (mutmainnah) or carnal self (ammarah), the former known as the pure culture and the latter as the despicable culture, and in the first case, the carnal self is the disrupting agent and in the second, the moral self (lawwamah) is the confining element; as the two cultures are gradational in nature.