Abstract:
یوسف دُرّه حداد ذیل آیه: «فَإِنْ کُنْتَ فِی شَکٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ فَسْئَلِ الَّذِینَ یَقْرَؤُنَ الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکَ لَقَدْ جاءَکَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلا تَکُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِینَ» مدعی شده که رسول اکرم (ص) برای رفع تردید از خود پیوسته به اهل کتاب مراجعه مینموده است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی نشان داده است که پیامبر اکرم(ص) هیچ گاه دچار شک و تردید نشده تا نیازی به مراجعه به اهل کتاب داشته باشد، ازاینرو، این مدعا دارای پنج اشکال است: الف. این مسأله با سیاق آیات، آیات تحدی و به طور کلی روح حاکم بر قرآن ناسازگار است؛ ب. روایاتی که ذیل این آیه مطرح شده این مدعا را اثبات نمینماید؛ ج. این آیه مانند این مَثَل فارسی است که میگوید: «به در گفت تا دیوار بشنود»، بعلاوه که نمونههای فراوانی مانند آن در قرآن وجود دارد؛ د. «إِنْ» دلالت بر وقوع و حتمیت در شرط و جزا ندارد؛ هـ. بر فرض محال بر وجود دلالت آیه بر چنین مطلبی، دیگران اولی به شک و تردید میباشند نه پیامبر اکرم (ص).
Yousof Haddad regarding verse 94 of chapter Younos has claimed that Prophet Mohammad usually referred to the ahl al-Ketab for removing his doubts. This research via descriptive – analytical method has shown that Prophet Mohammad never doubted in his mission, so that he needed to refer to the ahl al-Ketab. Hence, his claim has five impediments. A. This issue is incompatible with the context of the Qur'an verses, challenge verses, and the sprit of the Qur'an; B. The narrations related to this verse do not prove the claim. C. this verse is similar to the proverb: "He told to the door so that the wall hears"; moreover, there are many samples in the Qur'an like this verse; D. the word "ان" does not imply on the necessity of occurrence. E. if we accept the implication of verse on doubt, others are more likely to be skeptical than the prophet.