Abstract:
تمرینات نوروفیدبک به عنوان یک ابزار مفید و ارزان برای تقویت و افزایش بهبود در انواع حافظه شناخته شده است، با این حال تاکنون تاثیر آن بر حافظة بینایی و فضایی بررسی نشده است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بهبود حافظة بینایی و فضایی در نتیجة تمرینات نوروفیدبک با تاکید بر کاهش موج بتا و افزایش موج SMR بود. روش: طرح تحقیق حاضر از نوع درون گروهی و به صورت پیشآزمون – پسآزمون، روش پژوهش از نوع نیمهتجربی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جهت انجام این پژوهش، 11 دانشجو (میانگین سنی 76/2 ± 36/27 ) به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند.با کسب رضایتنامه آگاهانه، ابتدا پیشآزمون حافظة بینایی از طریق آزمون حافظه کوتاهمدت بینایی دستگاه وینا و حافظه فضایی از طریق دستگاه حافظة فضایی مدل LM-01 از آزمودنیها گرفته شد. سپس آزمودنیها به مدت 5 جلسه به تمرینات نوروفیدبک با تاکید بر پروتکل کاهش موج بتا و افزایش موج SMR پرداختند. با اتمام تمرینات پسآزمون بعمل آمد. دادهها از طریق آزمون تی همبسته در سطح معنیداری 05/0≥P تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که تمرینات نوروفیدبک موجب بهبود معنیدار حافظة بینایی (020/0≥P ) و نیز حافظة فضایی (013/0≥P ) شد. نتیجه گیری: بنابراین میتوان تمرینات نوروفیدبک را به عنوان ابزاری مفید برای ارتقای تواناییهای شناختی مانند حافظه درنظرگرفت.
Introduction: Neurofeedback training is known as a useful and inexpensive tool for enhancing and improving in memory types, however, its effect on the visual and spatial memory has no been investigated yet. Therefore, the aim of this study was to improve visual and spatial memory because of neurofeedback training with an emphasis on decreasing beta wave and increasing SMR wave. Method: The present study’s design was a within group with a pre-test post-test method. The research method was semi-experimental and in terms of purpose was applied. To did this research, 11 students (mean age: 27.63 ± 2.76) participated voluntarily in this study. By obtaining informed consent, the visual memory pre-test was first taken from the subjects through short-term visual test of the Vienna and spatial memory through the LM-01 spatial memory device. Then subjects perform for 5 sessions of neurofeedback training protocol with an emphasis on decreasing beta wave and increasing SMR wave. After training completion, the post-test was done. The data were analyzed by paired t-test at a significant level of p≤0.05. Results: The results showed that neurofeedback training significantly improved visual memory (P≤0.020) and spatial memory (P≤0.013). Conclusion: Therefore, neurofeedback training can be considered as useful tools for improving cognitive abilities such as memory.